Milyen autó illik az 500+ forintos üzemanyagárhoz?

takarékos fogyasztás üzemanyag elektromos

Aki mostanában szeretne használt autót venni, biztosan komolyabban veszi a fogyasztás kérdését, mint tette volna akár csak fél évvel ezelőtt.

Gazdasági értelemben véve a legtakarékosabb autó az, amelyik egyáltalán nem fogyaszt benzint: az elektromos autó. Akinek csak rövid távolságokra, kiszámítható utak megtételéhez, jól tervezhető használathoz van szüksége autóra vagy többautós háztartásba keres egy kiskocsit, most különösen jól teszi, ha kiterjeszti a szóba jöhető modellek körét az elektromos autókra is, még ha korábban esetleg idegenkedett is az új technológiától. A spórolásnak persze megvan az ára: a benzines vagy dízel kisautók helykínálatát, komfortszintjét még nem elérő használt villanyautók elfogadható állapotú, nem nagyon lecsökkent akkukapacitású példányait reálisan két-két és fél millió forint körüli kínálati ártól lehet megtalálni a piacon. Ekkora összeget viszont egy ritkán használt városi kisautóba nem biztos, hogy érdemes egyáltalán beletenni. Elektromos autóban - tisztán anyagi szempontok alapján - jelenleg akkor van igazán értelme gondolkodni, ha a kocsi várható kihasználtsága nagy lesz. Ez praktikusan legalább évi 10-15 ezer kilométert jelent és azt is a legolcsóbb, tehát otthoni töltéssel.

Ha az elektromos autók töltögetése, korlátozott hatótávolsága gondot jelent és a legtöbbet városi, elővárosi környezetben használnánk a kocsit, talán a fogyasztásra optimalizált kis és kompakt fullhibridautókkal járunk a legjobban. Az elektromos segédhajtás előnyei főként nagy forgalomban, legfeljebb országúti sebességig érvényesülnek igazán. Ha a tartósság és megbízhatóság is fontos szempont az alacsony fogyasztás mellett, az Atkinson-ciklusú, szívó benzinmotoros fullhibrid konstrukciók között érdemes keresgélni.

Az utóbbi években sok gyártó próbálkozott, próbálkozik azzal, hogy összemossa az úgynevezett mild hibrid modelleket a full hibridekkel. Ezekben a kocsikban az elektromos segédrendszer jóval egyszerűbb, a gyakorlatban elérhető fogyasztáscsökkenés jóval kisebb mértékű egy azonos teljesítményű, méretű hagyományos benzines autóhoz képest.

Ha elsősorban országúti és autópályás használatra, hosszú utakra keresünk kényelmes, nagyobb méretű, néhány éves autót, minden költséget és praktikumot figyelembe véve valószínűleg egy jól eltalált dízelmotorral járunk a legjobban - persze nem mindegy, miben van az a motor. Nagy sebességnél kiemelten fontos a légellenállás jelentősége. Sztrádán ökölszabály szerint a klasszikus szedánok formája a leghatékonyabb. A SUV-ok, szabadidőautók divatosabbak és praktikusabbak, de a sebességgel négyzetesen arányosan növekvő mértékben egyre nagyobb energiát igényel a magas építésű, nagy homlokfelületű karosszéria és a nagy kerekek légellenállásának legyőzése.

A konnektorról is tölthető hibridautók városban, rövid utakon nem fogyasztanak üzemanyagot, hosszú úton viszont a komplikált plug-in hibridrendszer nagyobb tömege értelemszerűen negatívan hat a fogyasztásra. Egyautós háztartásban, megfelelő használati szokások mellett viszont pont egy ilyen kocsi jelentheti a legjobb megoldást.

Akármilyen technika legyen is a kocsiban, a fogyasztást legnagyobb mértékben mindig a vezető tevékenysége befolyásolja. Ilyen magas üzemanyagáraknál már látványos mértékű megtakarításokat lehet elérni pusztán azzal, ha kicsit jobban odafigyelünk a vezetéstechnikára és autózási szokásainkra. Ha igyekszünk minél kevesebb felesleges gyorsítással illetve fékezéssel vezetni, ha nem működtetjük feleslegesen a klímakompresszort, ha autópályán pár perc elérhető időbeli nyereségért nem emeljük meg a fogyasztást durván megnövelő mértékben a sebességet, ha próbáljuk úgy szervezni az életünket, hogy ne kelljen nekünk is a vánszorgó dugókat tovább duzzasztani a kocsival, egyre komolyabb összegeket spórolhatunk meg az el nem fogyasztott benzinnel vagy gázolajjal.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum