Milyen autó viseli a legjobban a rossz magyar utakat?

használt autó rossz utak útviszonyok felni abroncs futómű hasznos

Láthatóan nem a magyar közúthálózat állapota határozza meg az autógyártás főirányait. A divat a nagy felnik, erősen peres gumik irányába tolja az autópiacot, ugyanakkor a hazai utakra nem a legjobb választás egy ilyen keményre fújt, minimális berugózást engedő, ráadásul a gyártási költségek csökkentése és a fogyasztási értékek javítása érdekében egyre vékonyabbra, könnyebbre tervezett mai abroncs.

Az európai autóvezetői közízlés a pontosan irányítható, az útról precíz visszajelzést adó, feszes csillapítású, sportos futóművet kedveli, a brit, német vagy akár magyar sajtóban megjelenő mértékadó autóteszteken a kezesség, a kontrollálhatóság jellemzően fontosabb, mint a rugózási komfort, a tolerancia az úthibák iránt. Az útjaink ugyanakkor nem igazán kedveznek ezeknek a kocsiknak. Folt hátán folt a másod-harmad és még többedrendű utakon, kátyútenger a tavaszi olvadás idején, megsüllyedő, megtörő burkolat időnként még az autópályáinkon is. Aki igazán körültekintően vásárol autót, okosan teszi, ha figyelembe veszi a hazai útburkolati helyzetet is.

A rossz utat legjobban viselő kocsik értelemszerűen a terepjárók, de természetesen a legkeményebb, legstrapabíróbb off-roaderek túlméretezett, nehéz, drága és nem praktikus megoldások a hétköznapi átlagos mobilitási igények kiszolgálására. A következő szint a szabadidőautók, SUV-k kategóriája. Ezek között persze sok az olyan konstrukció, amely csak a divat miatt tűnik szabadidőautónak, hasmagassága, rugózási beállítása egyáltalán nem rossz utakra készült. A legnyilvánvalóbb ilyen divat-SUV-ok az egyes típusok sportváltozatai. Egy AMG-tuningos Mercedes GLC, GLE, egy M-es BMW X-modell kemény sportfutóművét arra tervezték, hogy „elrontsák”a terepjárós alapkivitel puhaságát, lágyságát és a kocsi úgy kanyarodjon egy nyílt napon a versenypályán, mint a laposabb, könnyebb klasszikus kategóriájú sportmodellek. Ezek a kocsik nem tűrik jól a rossz utakat, komfortjuk se jó, futóműelemeik is gyorsan elhasználódnak, ráadásul amilyen jól irányíthatók a versenypálya sima aszfaltján, annyira hajlamosak az elpattogásra, nyomvályúba billenésre a kamionok által kitaposott valódi utakon.

Komfortosabbak, a rossz utat jobban viselik a márkahagyományok miatt eleve terepesebb igényekhez igazított SUV-k (Subaru Forester, Land Rover, Range Rover modellek), vagy azok a modellek, amelyeknek célpiaca elsősorban az amerikai vagy az ázsiai és orosz piac és csak mintegy mellékesen kínálják őket Európában (Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, a Toyota RAV-4-nél nagyobb szabadidőautói).

A kisebb, egyszerűbb, olcsóbb autók között a rossz utak királyai az eleve keleti piacra tervezett budget-modellek. Ilyen az újjászületése óta tudatosan orosz, kelet-európai, afrikai, dél-amerikai piac igényei alapján megkreált teljes Dacia-portfólió, nyilván a Lada is, illetve a Fiat egyes modelljei (Albea, Linea, új Tipo).

Ha nem szeretnénk feladni a hazai útburkolati helyzet miatt autós alap-értékrendünket és a rossz utakkal nem törődve olyan kategóriájú kocsit akarunk vásárolni, ami csak úgy egyszerűen tetszik, vagy amire a hétköznapokban szükségünk van (kupét, kompaktot, nagy családi kombit), akkor is érdemes végiggondolni, hogy mire is lehet számítani az egyes modelleknél. A nagyobb olasz autók futóműve jellemzően igen érzékeny az utakra, egy 156-os, 159-es Alfában, ha hazai úton jár, szinte mindig zörög néhány szilent – ugyanakkor a kisebb olasz kocsik hajlamosak meglepően jól elviselni az úthibákat. A japán, koreai és francia autók esetében azzal érdemes előre kalkulálni, hogy az alkatrészárak a lengőkarok, lengéscsillapítók esetében is magasabbak a német típusokénál, ugyanakkor a távol-keleti kocsiknál arra is lehet számítani, hogy ha nem éri extrém behatás a kerekeket, ezek az elemek valószínűleg ugyanúgy tartósabbak is lesznek az európai kocsikénál, mint oly sok más alkatrészük.

Igazi titkos tipp a rossz utakon is tartós kocsira vágyók számára a haszonjármű-alapú személyautók köre. A hétköznapi családi autózásnál jóval nagyobb terhelésre tervezett, igénytelen, épp ezért jellemzően kevésbé pontos, kevésbé jól vezethető futóművű Kangoo-Berlingo-Caddy-féle autók, a Transit Courier-ok, Opel Combók, Fiat Doblók felfüggesztése masszív, tartós, egyszerű szerkezet, még ha komfortban, precizitásban nem is éri el az igazi személyutók szintjét. De hát valamit valamiért.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum