Mit csináljunk másképp, ha a kánikulában autózunk?

hőség forróság kánikula

Az extrém forró időszakokban érdemes különösen odafigyelni néhány dologra a mindennapi autózás során. Karbantartás, parkolás, vezetés - a hőmérséklet mindenre hatással van, ami az autózással kapcsolatos.

Ha nagy a meleg, kitágulnak, megnyúlnak, megváltoznak az anyagok, ez pedig olyan következményekkel jár vagy járhat, amivel jobb előre számolni, amikor beköszönt egy forróbb időszak. A gumik nyomását érdemes gyakrabban ellenőrizni, mint máskor, a hűtőfolyadék szintjére, az ékszíj/hosszbordás szíj feszességére is jó, ha odafigyelünk. Ha tankolunk, főleg, ha az üzemanyag betöltése után nem indulunk hosszú útra, ne töltsük teljesen tele a tartályt, mert felmelegedés közben a benzin és a gázolaj erősen kitágul. A föld alatti tartály 10-15 fokos hűvöséből a 40 fokos autóba kerülő üzemanyagból akár deciliterek is kifolyhatnak, elszivároghatnak, komoly tűz- illetve robbanásveszélyt okozva.

A napon parkoló kocsi utastere 30-40 fokos környező hőmérséklet mellett akár 60-70 fokosra is felhevülhet. Arra még csak gondolni se merünk, hogy a kánikulában bárki képes lenne gyerekeket, kisállatokat hagyni a kocsiban, arról viszont bárki könnyen megfeledkezhet, hogy a telefon, a dash-cam, a tablet, okosóra, laptop nem bírja az ilyen extrém magas hőmérsékleteket. A túlforrósodott kütyükben pedig a deformálódó, rövidzárlatos lítium-akkumulátor akár a kocsi kiégéséhez is vezethet! A pandémia okozta új veszélyforrás lehet a kocsiban hagyott kézfertőtlenítő: a könnyen párolgó alkoholos folyadék flakonja számára sem ideális hely a 70 fokos utastér.

Parkolásnál praktikus keresni az árnyékos helyeket, de azért vigyázzunk, milyen fa alá állunk. A levéltetvektől hemzsegő juhar- vagy hárs-lombozatból a kocsira csurgó cukros lé inkább csak kellemetlen mint káros. A termőre fordult bodza alatt a lepotyogó vagy a madarak által csipegetett bogyó sötétbordó leve viszont már tartósabban meg is foghatja a kopottabb fényezést. A fenyőfából csepegő gyanta eltávolítása pedig nehézkes, macerás művelet. (Alkoholos rongyos hosszas, óvatos törölgetés a legkíméletesebb módja.) Az önkiszolgáló kézi mosóban a forróságban különösen figyeljünk oda a feláztatásra, előmosásra, mert a forró karosszériáról nagyon hamar elpárolog a víz, így az általában jól működő körbeáztatás-körbesúrolás-körbeöblítés folyamatát lehet, hogy érdemes több szakaszra bontani.

A nagy melegben az ember számára fontos a folyamatos folyadék-utánpótlás - de fontos a klímával lehűtött autóban is! A légkondicionáló kiszárítja a levegőt, a hűvösben viszont csökken a szomjúságérzet, ezért hosszú útra tudatosan készüljünk vízzel a kocsiban és igyunk is gyakran belőle.

Aki járt sivatagos tájakon, észrevehette, hogy a taxik, turistákat szállító kisbuszok műszerfalát gyakran szőnyeg vagy terítő takarja. Ez nem elsősorban a helyi folklór része. Az autókban, pláne az erősen döntött szélvédőjű kocsikban a tűző napon a műszerfal gyorsan és intenzíven felforrósodik, majd radiátorként ontja a meleget. Ezt egy világosabb, de azért nem zavaróan tükröződő textillel letakarva nagyon komolyan javítható a hőkomfort verőfényben autózás idején. Javasoljuk mindenkinek, hogy próbálja ki!

Az emberek álmosabbak, lassabbak, ingerlékenyebbek a forróságban. A gyalogosok figyelmetlenebbek, az autósok többet hibáznak, a hivatásos sofőrök, kamionosok, buszsofőrök sem mindig olyan profik és rutinosak, mint máskor. Tartsunk nagyobb követési távolságot és szokásosnál is jobban figyeljünk a közlekedés többi résztvevőjére - ami persze nem könnyű, hiszen ilyenkor mi is álmosak, lassúak és ingerlékenyebbek vagyunk.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum