Mit vegyek első autónak?

használt autó első autó hasznos tipp

Friss jogosítvánnyal indulók vagy hosszú kihagyás után újra autóba ülők számára nem praktikus egyből nagy, drága, erős kocsival nekivágni annak a hosszú folyamatnak, mely során a vezetés készséggé válik. De akkor mivel vágjanak neki?

A legpraktikusabb választás egy kicsi, jól átlátható, könnyen manőverezhető, a mélygarázsokban, szűk parkolókban is jól mozgó, jóindulatú elsőkerékhajtású kisautó vagy kis egyterű. Ezek közül pedig érdemes nem a leggyengébbet, hanem megbízhatóan gyorsuló, rugalmas, nyomatékos motorral szerelt verziót keresni. Ökölszabály szerint ha a tömeg/teljesítmény arány (mely megmutatja, hány kilogramm jut egy lóerőre) 12,5 kg/LE környékén van, városi körülmények között dinamikus, mozgékony autóra számíthatunk. Hogy benzines vagy dízel, automata vagy kézi váltós, az már az első autónál is felhasználási mód és ízlés kérdése, de ha anyagi megfontolás alapján választunk, akkor átlagos, évi 10-15 ezer km-t meg nem haladó futásteljesítményre a szívó benzinmotor és kézi váltó a tuti.

A kényelmi extrák kérdése megint csak ízlés kérdése, de a klíma manapság elengedhetetlen, hiszen egy forró nyári napon komoly biztonsági tényező, hogy mennyire pilled el a vezető az autóban! Még talán ennél is fontosabb a kezdő vezetőnél borítékolható szándékolatlan megcsúszásokat hatástalanító menetstabilizáló elektronika megléte, amely közel sem magától értetődő egy használt kiskocsiban, hiszen csak 2014 novembere után lett kötelező az új autókban! Sajnos ha ragaszkodunk ehhez a két extrához (és mi ezt javasoljuk), a legolcsóbb piaci szegmensből rögtön kis is zártuk magunkat. Reálisan az 500-700 ezer forintos sáv az, amiben szerintünk érdemes elkezdeni gondolkodni, ha nem szeretnénk (vagy anyagi okokból nem muszáj) komoly műszaki vagy kényelmi kompromisszumot felvállalni.

Az autóvásárlási tanácsadók mantrája erre az élethelyzetre is érvényes: nem autót, hanem állapotot veszünk. Igaz, hogy az autóválasztás érzelmi és önkifejezési kérdés is, de mindenekfelett használati tárgy, ráadásul, hogy egy másik közhelyet idézzünk, veszélyes üzem, tehát alapvető funkciója, hogy megbízhatóan és biztonságosan működjön. Hogy piros vagy acélkék, hogy bőrkárpitos-e vagy van-e benne mélynyomó, az csak másodrendű kérdés, az elsődleges válogatási szempont a kocsi állapota, főleg a műszaki állapota legyen. És persze fontos, hogy kérjünk fel olyan segítőt, tanácsadót a vásárláshoz, aki ezt fel is tudja mérni, a kiszemelt kocsi állapotát meg tudja ítélni! Egyedül menni első autót venni tilos!

Az első autót nagy eséllyel egy-két éven belül le szeretné majd cserélni valami komolyabbra a gazdája, ahogy kialakulnak benne menet közben a pontos igények az ő személyes mobilitásával kapcsolatban. Ezért az első kocsi lehetőleg legyen olyan, amit könnyű lesz majd eladni. Ez a választási szempont összefügg egy másikkal, ami az elsőautósoknál szintén elég fontos: ne legyen drága javíttatni, a technikát sem, a karosszériát sem!

A kevésbé ismert márkák, az Európában hivatalosan nem forgalmazott típusok vagy a rétegmodellek (Daihatsuk, Protonok, Scionok, Acurák, kabriók, kis kupék, amerikai piacos modellváltozatok, stb.) épp ritkaságuk, nehéz eladhatóságuk miatt lehetnek kifejezetten jó vételek, titkos tippek, különösen, ha műszakilag azonosak valamelyik nálunk is jól ismert modellel. Ilyen autókat mégis csak akkor javaslunk megvenni, ha nagyon biztos, hogy nem fognak törni rajtuk a nehezen és drágán pótolható karosszériaelemek, üvegek, lámpák és ha nem baj, hogy esetleg hónapokig kell majd hirdetni az autót, amikor majd váltanánk.

A legkockázatmentesebb megoldás az európai gyártású kisautók közül választani. Ezekhez mindig van olcsó alkatrész, az egyszerű konstrukciókat a franciák és az olaszok sem szokták elrontani. Sőt: ezzel a feltétellel még a távol-keleti gyártástechnológiai precizitást sem zártuk ki, hisz számos japán vagy dél-koreai kocsi készül itt a kontinensen már évtizedek óta.

Konkrét típust nem szeretnénk megjelölni, az a jó, ha az első autót sok-sok szóba jöhető modell közül választja ki a kezdő vagy újrakezdő autós és végig ül jó pár lehetőséget a keresés során, amíg rá nem jön, mi az, ami nem csak jó és praktikus, hanem tetszik is neki, jól is érzi benne magát és szeretni is tudja majd. Hiszen a biztonság és a megbízhatóság után ez a legfontosabb!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum