Mit vegyünk, ha fontos, hogy sok holmi férjen a kocsiba?

kombi SUV csomagtartó csomagtér

A divattrendek gyakran a praktikum, a funkcionalitás ellenében hatnak az egyes termékekre. Az autók például már jó ideje kupésodnak sok kategóriában, ami ugyan tetszik a közönségnek, de rosszat tesz a praktikumnak.

Négyajtós kupé, kupé-SUV: a legdivatosabb mai karosszériaformák közös jellemzője a hátrafelé erősen ereszkedő, lecsapott, lemetszett tetővonal. (Ezt jelenti szó szerint a műfaj francia eredetű neve is: coupé(e): vágott, metszett.) Még az éppen a jobb térkihasználás kedvéért kitalált kombik sem úszták meg a kupésítást. Ezeknél a kocsiknál több kategóriában is megjelentek a Shooting Brake-ek, az elegánsan lecsapott tetőívű sportkombik (Mercedes-Benz CLA és CLS, Kia Ceed Shooting Brake).

A kupé jellegű karosszériáknál sokszor a katalógusban fel se tűnik a szűk, nehezen pakolható csomagtér, hiszen a szabvány szerint csak az ablakvonalig mért térfogat jellemzően nem kevesebb, mint a praktikusabb formáké. Ha viszont tetőig pakolnánk a kocsit, ezekben az autókban jóval kevesebb helyünk lesz az erősen lejtő raktérajtó, szélvédő és az alacsonyra húzott tető alatt. A legdivatosabb formák tehát eleve kiesnek, ha a fő szempont a nagy raktér a vásárlásnál. De vajon mely modellek a pakolhatóság bajnokai, ha nem számít a divatnak való megfelelés?

A mai kisautók között hivatalosan a VW Polo és a Seat Ibiza a bajnok, 355 literes raktérrel. Ma már csak a használtpiacon érhető el a Nissan Note, melynek utolsó szériája 411 literes csomagtartót kínált. A katalógusban nem mutat ilyen szép számot, a mindennapi életben viszont felcsapható hátsó ülőlapjával valamennyi generációjában az egyik, ha nem a legpraktikusabb kiskocsi a Honda Jazz. Ha tényleg fontos a jól kihasználható raktér és a könnyű pakolhatóság, ennél jobb autót nemigen lehet találni ebben a mezőnyben.

A kompakt autóknál a második generációtól kezdve a Skoda Octavia a cuccolósok kedvence. Hatalmas ötödik ajtajával már az alapváltozat is remekül pakolható, óriási csomagterű autó (2. széria: 560 liter, 3. generáció: 590, mai modell: 600 liter! A kombi természetesen még nagyobb: a mai modellnél 640 liter katalógus szerint a csomagtartó mérete. Kevésbé ismert tény viszont, hogy amíg a Honda Civic előző generációs modelljét gyártották, nem az Octavia volt a raktérbajnok. A japán kompakt kilencedik generációjának kombiváltozata 624 literes rakteret kínált, de még a rövid, zömök ötajtós változat is meglepően tágas: 467 literes rakteret tudott felmutatni. A trükk, akár a Jazzben, az első ülések alá épített üzemanyagtartályban rejlett, rengeteg hely szabadult fel ezzel a konstrukciós megoldással. A Civicek is rendelkeznek a felcsapható hátsó üléstámlák szuperképességével, így az első ülések mögé akár egy rövidebb kerékpár is befér.

A középkategóriában a Skoda Superb valamennyi generációja remek választás, ha a raktér a lényeg. A jelenlegi modellből a kombi 660 literes rakteret kínál, ha pedig lehajtjuk a hátsó üléseket, 50 liter híján két köbméteres furgont kapunk! Ezt nem sok kombi tudja felülmúlni, de a Mercedes nem hagyhatta veszni a hagyományosan óriási T-modellek nimbuszát, ezért a jelenlegi felső-középkategóriás kombijába 695 literes csomagtartót tervezett. Lehajtott ülésekkel, teherautóként viszont ez a kocsi se nagyobb, mint a Superb Combi, az E-Klasse T-modell is éppen 1950 literes.

A SUV-oknál a magas építés, az összkerékhajtáshoz szükséges kardántengely helyigénye mindenképpen korlátozza valamelyest a kihasználható helyet. Sok nagy szabadidőautó lényegesen kisebb belül, mint külméretei alapján gondolnánk. Meredek hátfallal, szögletes kialakítással és óriási mérettel persze azért el lehet szaladni a furgonos méretekig. A Range Rover legnagyobb ma futó modellje 909 literes rakteret kínál öt ülése mögött, lehajtott támlákkal pedig csaknem 2,4 köbméteres teherautó válik belőle.

(Adatforrások: mobile.de, adac.de, heycar.co.uk, auto-motor-und-sport.de)

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum