Most igazán aktuális az ősi autós kérdés: hogy lehet spórolni az üzemanyaggal?

üzemanyag benzin dízel takarékos

A nyakunkon az üzemanyagár-drágulás, az ellátás sem olyan stabil, mint megszoktuk. Ideje átgondolni, hogyan tudunk spórolni a benzinnel, gázolajjal.

A legjobb módszer az üzemanyag-takarékosságra, ha egyáltalán nem is használjuk az autót, amikor nem muszáj. Ma különösen érdemes végigvenni, kiszámolni, hogy mikor van értelme az autót választani egyéb közlekedési módok helyett. Rövid utakra, amikor a be sem melegedett motor extrém sokat fogyaszt (és nem mellesleg: szennyez), elő lehet venni egy biciklit, esetleg egy száz kilométerre az autós fogyasztás harmadát-negyedét sem igénylő robogó beszerzése is megfontolandó. A mikromobilitási eszközök, elektromos rollerek, elektromos kerékpárok használata pedig még annyiba sem kerül, mint a robogóé és ezek a járművek az utóbbi években látványosan olcsóbbá, elérhetőbbé váltak.

Hosszabb utakra egy ember számára általában anyagilag is jó alternatíva, több ember számára viszont már aránytalanul drága a hazai tömeg- vagy vonzóbb nevén közösségi közlekedés. Legalábbis így volt ez eddig. Ha azonban az üzemanyagárak megugranak, érdemes újrakalkulálni: vajon még mindig megéri akár az egész családnak is kocsiba ülni, vagy a z üzemanyagköltség (és amit gyakran elfelejtünk számításba venni: az autó üzemeltetésének egyéb kilométerarányos költségei) már meghaladja a tömegközlekedés árát?

Ha úgy döntünk, hogy az autó kényelmét, az időhöz, menetrendhez való kötöttség hiányát, a bármikor megváltoztatható mobilitási terveket, vagyis mindazt, amiért az autózás annyira népszerű és praktikus, továbbra sem akarjuk feladni, és a magasabb költségek mellett is ragaszkodunk az autóhoz, jöhetnek a vezetéstechnikával és az átgondolt logisztikával kapcsolatos tanácsok. Talán az utóbbi a fontosabb: kerüljük a felesleges kilométereket és a dugóban vánszorgást. Használjuk a navigációt, a valós forgalmi adatokon alapuló online útvonaltervezőket. Csökkentsük a felesleges utak számát, váltsuk ki kevés nagyobb bevásárlással a gyakori elugrásokat a különböző boltokba. Fűzzünk fel egy útra minél több elintézendőt, utazzunk ritkábban, de több időre.

A tényleges fogyasztás alakulásában kiemelten fontos az indokolatlan gyorsítások és fékezések elkerülése. Az álló tömeg gyakori újbóli megmoccantása, a mozgási energia elmelegítése a fékeken felesleges energiapocsékolás, márpedig egy hagyományos autóban az energia mindig a benzin vagy gázolaj elégetéséből származik. Próbáljunk egyenletes tempót tartani, messzire előrenézni, előregondolkodni, a lámpaváltásokat megfelelő ritmusú közlekedéssel eltalálni. Persze eközben ne akadályozzuk a többi közlekedőt! A követési távolságokat úgy válasszuk meg, hogy minél többen átférjenek még mögöttünk is a zöld lámpán, ne képezzünk mozgó forgalmi akadályt!

A kézi váltós autóknál a vezető ügyes váltásokkal is sokat tehet a fogyasztás csökkentéséért. Kerüljük a túl magas és a túl alacsony fordulatszám-tartományokat, gyorsításnál igyekezzünk a nyomatékcsúcs tartományában tartani a fordulatot a váltások során! Ha van a kocsiban váltásra figyelmeztető jelzés, figyeljünk oda rá, de azért csak módjával higgyünk neki: az emelkedők, a kocsi nagy terhelése "becsapja" a rendszert és ilyenkor túl korai, feleslegesen gyakori váltásokra adhat utasítást. Érdemes a fedélzeti számítógépet a pillanatnyi fogyasztás kijelzésére állítani, vezetés közben fél szemmel követni az értéket és annak megfelelően változtatni a fordulatszámon illetve a sebességen.

Hosszú utakon, elsősorban autópályán a sebesség növekedésével négyzetes arányban növekvő légellenállás miatt minél gyorsabban halad a jármű, annál látványosabban növekszik a fogyasztás. A legtöbb autó sajnos sztrádán is csak legfeljebb 110-120 km/h körüli tempónál hozza az optimális fogyasztás-idő arányt, csak néhány kifejezetten sztrádára tervezett, hosszú végfokozattal ellátott, alacsony építésű, jó légellenállású dízelautóval lehet minimális túlfogyasztás árán látványosan gyorsabban megtenni nagy távolságokat. Ha tehát nem létfontosságú az az alig pár perc, amit 120 helyett 130-cal (vagy akár kicsit gyorsabban) autózva meg lehet nyerni százkilométerenként, inkább autózzunk lassabban. Ez ebben az esetben ténylegesen azt jelenti, hogy tovább is fogunk érni - ugyanannyi üzemanyaggal.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum