Most kell dízelt venni vagy nem szabad dízelt venni?

használt autó dízel környezetvédelem tipp

Igazi érzelmi és gazdasági hullámvasút a dízelmotoros személyautók története az európai autópiacon. A kezdetben gyenge, lomha motorokat a turbófeltöltő erőssé, a közvetlen befecskendezés harapóssá, a közös nyomócső és a többfuratú csúcsos, több ütemben lezajló porlasztás csendessé és finom járásúvá ugyanakkor egyre drágábbá is varázsolta. Aztán az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt további drága, sőt: a fogyasztást növelő segédberendezéseket kellett beépíteni a kocsikba.

A Volkswagennél öt éve kirobbant botrány után az etikailag érzékenyebb piacokon elkezdték kicsit utálni is a dízeleket. Egészségvédelmi okokra hivatkozva számos nagyváros jelentett be a dízelekre vonatkozó forgalomkorlátozási szándékot, na és persze egyre több a dízelesen jó fogyasztást benzines tisztasággal ötvöző hibridautó valamint a tisztán elektromos kocsi. Az új autók piacán 2017-re egy évtizednyi dízelfölény után ismét a benzinesek vették át a vezetést.

A kereslet átalakulása azt eredményezte, hogy a használtautók piacán lezuhantak a dízelmotoros kocsik árai, számos, korábban favoritnak tartott dízel esetében akár a benzines árak alá! Tavaly még tipikus volt, hogy a német vagy akár a magyar piacon is olcsóbban kínáljanak azonos futással, évjáratban TDI-Passatokat, Octaviákat, mint a jóval többet fogyasztó TSI-ket. Viszont a trend ismét fordulni látszik, aminek két oka is van (legalább). Az egyik, hogy a dízelpara, dízelpánik enyhült, a benzinesre váltó autósok pedig már ráébredtek, hogy mennyire nem mindegy egy teli tankkal 600 vagy 900 kilométert autózni. A másik, hogy az autógyártók rugalmas gyártástechnológiája könnyedén követni tudta a benzines kocsik iránti igényt, így szükségszerűen egyre kevesebb is van a dízelmotoros kocsikból a benzinesekhez képes a használtpiacon.

Az Indicata autópiaci adatszolgáltató mérései szerint a tavalyi év első felében Nyugat-Európa legnagyobb, számunkra legfontosabb piacain látványosan növekedésnek indultak a dízelmotoros személyautók árai. A német, olasz, francia és brit piacon az előző év hasonló időszakához képest az első félévben 2,8, 4,7 és 3,1%-os emelkedést mértek a dízelautók árában, a benzines kocsik hasonló mértékű árcsökkenése mellett a használtpiacokon.

Ma még, főleg a trendekben némi eltolással működő magyar használtpiacon találni olcsó, még mindig nehezen eladható tehát egyedi alkukkal akár még olcsóbban megszerezhető dízeleket, de várható, hogy hamarosan elfogynak ezek a kocsik, az utánpótlás pedig szűkül, ami szükségszerűen magával hozza majd az árak további emelkedését.

A fentiek fényében azt javasoljuk, hogy aki a klasszikus, racionális okok miatt szeretne beugrani egy olcsó dízelbe, gyorsan tegye. Kik ezek: akik évente legalább 20-25 ezer, de inkább még több kilométert autóznak, nagy testű, nagy tömegű kocsit keresnek, sokat autóznak autópályán, tehát a járműüzemeltetés során az üzemanyag-fogyasztás lesz a legfőbb költség számukra. A dízelmotoros autók hagyományosan magasabb karbantartási költsége a nagyobb futásteljesítmény mellett már kevésbé számottevő. Ráadásul időközben a benzinmotorok is egyre komplikáltabbak lettek (turbófeltöltő, nagy nyomású közvetlen befecskendezés, újabban már részecskeszűrő), így a javítási költségek egy erős, nyomatékos dízelmotorral összevethető teljesítményű használt benzinesnél is magasra szökhetnek, főleg bizonyos kevésbé masszívra tervezett, típushibákkal küszködő benzinmotorok esetén.

Egyre növekvő, egyelőre inkább csak nyugat-európai, de szinte bizonyosan hamarosan Budapesten is szóba kerülő kockázat a korszerűtlenebb dízelmotoros autók behajtásának megtiltása vagy korlátozása a nagyobb városokba. Így aki sokat autózik külföldön és hosszú távra keres autót, mindenképpen tájékozódjon, illetve kerülje az Euro 6-standard előtti konstrukciókat, nehogy kellemetlen meglepetés érje egy üzleti út vagy egy családi kirándulás alkalmával például Stuttgartban, Madridban, Párizsban, Hamburgban.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum