Most még lehet reális áron 12 hengeres hobbiautót venni!

12 henger limuzin kupé luxusszedán

Az autóipari downsizing miatt elkezdtek eltűnni a tucathengeres új autók, de lassan a használtpiacról is elfogynak ezek a kocsik. Pontosabban nem elfogynak, hanem átminősülnek autóból műtárggyá, ennek megfelelő árral.

A kisebb, normál üzemben alacsonyabb fogyasztású motorokra való áttérés nem csak a hétköznapi autóknál, de az extrém kategóriákban is zajlik. Ma már sem az Audi, sem a Mercedes nem kínál 12 hengeres motort csúcsmodelljeihez (bár az S-osztály Maybach emblémával még kérhető ilyennel) és a BMW sem kínálja már a német piacon a 760-as modellt (az USA-ban még rendelhető a kocsi). Aston-Martin, talán a Bentley, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce: nagyjából ezek azok a márkák, ahol várhatóan még hosszabb ideig megmarad a 12 hengeres motor opciója. Legfeljebb persze csak addig, amíg az elektromos mobilitás a szupersport- és luxusautók kategóriájában is végleg nyugdíjba nem küldi a belsőégésű motor technológiáját.

A kupék, kabriók ritkaságuk, exkluzív jellegük miatt természetesen használtan is mindig drágábbak a limuzinoknál, a legolcsóbban négyajtós karosszériával lehet 12 hengeres kocsihoz jutni. A hazai piacon sajnos a legtöbb nagymotoros luxusszedán méltatlanul hamar a bontóban végzi, karbantartásuk, javításuk ugyanis idővel aránytalanul drágává válik a kocsi értékéhez képest. A magas szervizköltségek miatt a forgalomban maradó autók állapota is gyakran leromlik, mire eredeti prémium-luxus-felárukat elveszítve második-harmadik gazdájuktól olcsón a piacra kerülnek. (Vannak persze megbecsült, gondosan ápolt kivételek is, jellemzően gyűjtői áron.) A sikeres kincsvadászatra a nyugat-európai piacokon több esély van, mint itthon, értékesebb autók esetén pedig az amerikai import is kifejezetten jó üzlet lehet.

A Rolls-Royce és Bentley limuzinok ritkaságuk miatt használtan sem válnak könnyen elérhető autóvá. A legolcsóbban a viszonylag nagy sorozatban készül tucathengereseket, BMW-ket, Mercedeseket, VW-csoportos autókat, Jaguarokat lehet megcsípni. A belépő a 12 hengeres klubba a Volkswagen egykori csúcsmodellje, a Phaeton, amelyet 2004-től 2011-ig a VW-konszern hatliteres, W12-es motorjával is gyártották. Nincs rá garancia, hogy hosszú távon ez az extrém Volkswagen is olyan értékes veteránná válhat majd, mint egy Audi, pláne egy Bentley ugyanezzel a motorral, de az biztos, hogy a korai évjáratokból jelenleg már akár 5000 euró alatt is lehet találni belőle, jó esztétikai állapotban, üzemképesen (bár gyakran kisebb-nagyobb motor vagy váltóhibával). Szintén a 2000-es évek elejéről ugyanezzel a motorral az Audi A8-asok 9-10 ezer eurós áron indulnak a német piacon, Bentley-t pedig 12 hengerrel húszezer euró alatt nemigen lehet találni.

A BMW 1986-ban nagy szenzációt keltett azzal, hogy a 7-es limuzint 12 hengeres motorral is kínálta: ez volt az első német autó ennyi hengerrel a háború után. Az első szériás (E32) 750-esek persze mára többnyire csak két végletben léteznek: vagy lepusztult vénségek, vagy dédelgetett oldtimerek. Az E38-as és E65-ös szériából viszont nem nehéz viszonylag olcsón jó állapotú 12 hengeres példányt találni. Hatezer euróval már neki lehet látni a keresgélésnek a sérülésmentes, bár műszakilag szinte biztosan több-kevesebb sebből vérző példányok között. A 12 hengeres S-Mercedes sem ritkaság. A W140-es Bálna 12 hengeres példányai már jobbára eltűntek a bontókban, a megmaradt, pláne a jó állapotban lévő példányok ára már erősen oldtimeres szinten mozog, de a rozsdásodásra hírhedten hajlamos W220-as sorozatból (1998-2005) nyolcezer euró alatt már lehet találni használható állapotban lévő példányokat.

Stílusos, ritka, mégis reális áron megszerezhető 12 hengeres autó a Jaguar XJ. A '80-as évekből esztétikailag elfogadható, műszakilag a legváltozatosabb izgalmas problémákat hordozó XJ 12-esek vagy Daimler Double Six-ek között már hatezer euróval a zsebben is lehet válogatni, de az igazán szép, rozsdamentes, frissen maradt utasterű autókért jóval többet kérnek.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum