Nagy autó, kis fogyasztással - van ilyen?

használt autó takarékos fogyasztás dízel hibrid hasznos

Bár az utóbbi napokban leesett állal figyeljük a diszkont üzemanyagkutaknál akár 290 forint alá zuhant benzinárat és a 325 forintos dízelt, azért mindannyian sejtjük, hogy nem maradnak sokáig így a dolgok. Aki gazdaságosan akar közlekedni és épp autót keres, annak nem árt most is figyelni a kiszemelt kocsi fogyasztására. Ez pedig különösen nehéz feladat, ha történetesen olyan kocsit szeretnénk venni, ami - nagy.

Dízelek

Nagy méret, nagy tömeg, nagy homlokfelület: ilyen autóknál jön ki a legjobban a dízelmotor klasszikus előnye, a hatékony működés, a takarékos üzem. Persze ha a gyártó a teljesítmény terén nem akart kompromisszumot kötni, egy dízelmotor is tud sokat fogyasztani. V6-os, V8-as dízelekkel nem lehet spórolni. Ha pedig a nagy kocsi műszakilag is bonyolult, a kényelmi vagy speciális technika (automata váltó, összkerékhajtás) megint csak elviheti a lehetséges megtakarítások nagy részét. De azért igenis vannak nagy, mégis takarékos dízel autók.

Az utóbbi két évtizedben az egyik legnagyszerűbb dízelmotor-konstrukció a PSA-Ford közös fejlesztésében készült 1,6 literes DLD-motor, amit 1.6TDCi vagy HDI (esetleg sima d, MZ-CD, DDiS, stb.) néven ismerünk. A motort számtalan kis és kompakt modell mellett több középkategóriás modellbe is beépítették, a mérethez képest extrém jó fogyasztást ezekben, elsősorban a kombiváltozatokban lehet kiélvezni igazán. A Peugeot 508-as első generációja és a Citroën C5 második generációja (előbbi csomagtere 560, utóbbié 533 literes) 110 lóerős teljesítménnyel még elfogadható dinamikát kínál a kis dízellel. A nagy kombik fogyasztása a német Spritmonitor adatbázisa szerint kényelmesen 5 és 6 liter között tartható, kézi sebességváltóval. A 2010-től gyártott kocsikból 2-2,5 millió forint körüli áron már a mezőny 200 ezer kilométer alatti futással kínált, megkímélt krémjéből válogathatunk. A Citroënek az első generációs C5 rossz hírneve, megbízhatatlansága miatt jellemzően jóval olcsóbbak a Peugeot-nál!

Aki a klasszikus szedánformát kedveli, ugyanezzel a motorral megkaphatja a Volvo S80-as második generációját (2006-2016). A 4,85 méter hosszú, elegáns limuzinon kívülről nem látszik, mennyire szerény motorka hajtja és az utastérben is prémiumhangulatot kapunk a kiváló fogyasztás mellé. Ha pedig nem a stílus, hanem a tér a fontosabb és a hét ülés is jól jönne, a Peugeot 5008 első generációja adódik elsőként, amelyből 7-10 éves kocsikat 200.000 km-nél kisebb futással is találunk már jóval kétmillió alatt. Aki nem bánja a teherautós hangulatot, a tágas tolóajtós Berlingóban, Partnerben is kis költségen autózhat, bár ezeknél az autóknál a nagy homlokfelület légellenállása autópályán már drasztikusan megemeli a fogyasztást. És még ennél is van nagyobb! A PSA minibuszai is megkapták ugyanis ezt a motort. Az akár kilencszemélyes Peugeot Expert vagy Citroën Jumpy a 90 lóerős változattal visszafogottan persze, de akár 6-6,5 literes fogyasztással is képes eljárni ezzel a motorral vegyes üzemben.

A másik híresen jó fogyasztású és kellő odafigyelés, karbantartás mellett kimondottan megbízható kis dízelmotor a Fiat-féle 1,3 literes JTD. Ezt a motort a Doblóban 90 lóerővel még elfogadható dinamikával, a Spritmonitor szerint átlagosan 6,5 literes fogyasztással élvezhetik, akik nagy, de takarékos autót keresnek. Az apró dízelmotor a klasszikus személyautó-kategóriákban a Fiat Lineában (500 liter), illetve kombiban az Opel Astra J típusban (szintén 500 liter) társulhat meglepően nagy csomagtartó-mérettel.

A Renault 1,5 literes dízelmotorja is bekerült néhány olyan méretű kocsiba, amelyben jellemzően már nagyobb motorok szoktak szolgálni. Ezek közül a Grand Scénic egyterű második és harmadik generációja az, amely kiválóan társítja a takarékos üzemet a nagy belméretekkel és akár hét üléssel. Ráadásul ezek a kocsik rendkívül jó áron kaphatók. Már jóval egymillió alatt indulnak a kínálati árak a 200 ezret sem futott, 12-13 éves korábbi modellre és bőven másfél millió alatt kezdődik a későbbi széria. A Dacia Logan első generációs kombija és a Lodgy is nagyon takarékos az 1.5 dCi-vel, de csak akkor lehet velük hat liter alatt autózni, ha ritkán visz az utunk autópályára.

Benzinesek

Ha benzines, nagy és takarékos, akkor hibrid! A műfaj csúcsa Európában az akár hét üléssel is kapható Toyota Prius 3-ik generációjának nagyobb, Prius Plus nevű változata. A Spritmonitor szerint ezek a kocsik 5,67 literes átlagfogyasztással közlekednek Németországban, ráadásul a takarékos üzemhez az automata váltó komfortja és a nagyon megbízható, minimális szervizigényű technika járul extraként. Az 505-1750 literes csomagtartóval rendelkező Prius Plus igen népszerű modell a taxisok között is, a használtpiacon kelendő típus ára ennek megfelelően magas. 3,5 millió forint körül alakul az átlagos, 7-8 éves kocsik ajánlati ára.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum