Nagy méretű gumi a használt autón - jó vagy rossz ez a vevőnek?

abroncs gumi nagy méretű

Mire számítsunk, ha az átlagosnál nagyobb méretű gumiabroncsok feszülnek a kiszemelt kocsi keréktárcsáin? Előny vagy hátrány a nagyobb gumi, lesznek vele extra költségeink?

A gyári szerelésű felnik, gumik mérete az utóbbi pár évtizedben tartós növekedésben van. A 30-40 éve a kompakt és középkategóriában még teljesen megszokott 13-14 hüvelykes felniméret, 160-175 mm széles futófelület helyett ma már inkább a 15-16 hüvelykes felni és a 205-215-ös gumiabroncs a jellemző, a 20-21, esetenként akár 22 collos felnik pedig már a nagy sorozatban gyártott modellekre is felkerülhetnek, nem csak kivételesen extrém sport- vagy luxusautókra.

A növekedési folyamatnak legalább négy okát állapíthatjuk meg. Az egyik a divat; a nagyobb felni, szélesebb gumi több erőt, nagyobb teljesítményt sugall. A másik az autók általános méretnövekedése: a nagyobb, nehezebb test alá nem csak optikai okokból illik nagyobb kerék, de a nagyobb tapadófelületre is szükség van. A harmadik a SUV-láz. Akár valós terepjáró képességekkel felruházott szabadidőautókról, akár csak látványukban terepes SUV-okról legyen szó, a terepjárós dizájn mindenképpen megköveteli a méretes kerekeket. A negyedik ok a takarékossággal függ össze, egészen pontosan a CO2-kibocsátás visszafogásának kényszerével a hagyományos autóknál, illetve a minél nagyobb hatótávolság igényével az elektromos autók esetében. A nagyobb, nehezebb autó alá szerelt szélesebb gumi ugyanis nagyobb légellenállást is jelent, viszont a tapadófelületet nem csak a gumi szélesítésével, hanem átmérőjének növelésével is nagyobbá lehet varázsolni! A nagy átmérőjű, de viszonylag keskeny kerekek légellenállása pedig kisebb, ami fontos a jármű energiafelhasználása, tehát a károsanyag-kibocsátása illetve villanyautók esetében a hatótávja szempontjából

A nagyobb gumiméret nem feltétlenül jelent magasabb árat. A gumiabroncs-iparban igen bonyolult képletek határozzák meg az egyes gumitípusok árát, de az egyik legfontosabb tényező, hogy mekkora mennyiséget kell legyártani az adott méretből. Ennek megfelelően a nagyobb méretű, de gyakori, sok autógyártó által használt méretek sokszor olcsóbbak, mint az akár jóval kisebb, de csak kevés autóra szerelt gumiabroncsok. A méretnél fontosabb tényező az árban, hogy milyen tömegű, teljesítményű autóról van szó. Egy normál családi autó nagyobb abroncsa valószínűleg jóval olcsóbb lesz, mint egy nehéz, erős, a gumival szemben sokkal komolyabb elvárásokat támasztó sport-SUV-é.

Ha a kiszemelt autó látványosan nagy gumiabroncsai miatt aggodalmaink támadnának a vásárlási folyamat során, nézzünk utána, mennyibe is kerülne a defektes vagy elkopott gumik pótlása. Íme, pár példa: ha most azonnal kellene egy nyári gumi a Renault Scénic ma futó változatához, a kompakt családi autók között ugyancsak extrémnek számító 195/55 R20 méretből legolcsóbban már 26 ezer forintért is találnánk a netes árösszehasonlító oldalakon, 30-33 ezer forint között pedig már középkategóriájú márkás abroncsok közül is válogathatnánk. Ez csak néhány ezer forint többletet jelent az egyik leggyakoribb méret, a 205/55 R16 jelenlegi áraihoz képest. Ugyanakkor ha egy X7-es BMW egyik 285/45 R21-es gumiját kellene pótolni, az még a legalacsonyabb minőség elfogadásával együtt is 60 ezer forint feletti tétel, márkás gumival pedig inkább 75-80, darabonként.

Használtautó-vásárlásnál azt is érdemes ellenőrizni, hogy mérethelyesek-e a kerekek az autón. Nem feltétlenül jelent műszaki vagy biztonsági problémát, ha nem egészen passzolnak a dolgok. A néhány százalékos eltérés vagy váltóméretes gumi alkalmazása még a gyári specifikáción belül is lehetséges, de a műszaki vizsgán már gond lehet, ha nem megfelelő gumikkal érkezik be a kocsi, egy hamarosan esedékes gumigarnitúra-csere szükségessége pedig már komoly tényező lehet az alkufolyamatban.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum