Nahát, idén már ezek az autók is veteránná válnak!

használt autó veterán hasznos

A magyar szabályozás értelmében a harmincévesnél idősebb, megfelelően restaurált illetve eredeti állapotában megőrzött, jó esztétikai állapotban lévő gépjárművek az Autóklub erre felkészített állomásain megszerzett tanúsítvánnyal muzeális minősítést kaphatnak. Ez a köznyelvben csak "OT-s rendszámnak" nevezett minősítés a jármű műszaki vizsgájával együtt öt évig érvényes, utána újra szemléztetni kell az autót vagy motort, hogy nem romlott-e le az állaga az eltelt idő során.

Ilyen OT-s autókkal viszonylag ritkán találkozhatunk a hétköznapi forgalomban. Ezek a járművek értékesebbek annál, hogy a gazdájuk rendszeresen kivigye őket a rutinközlekedés küzdőterére. Sok muzeális autó számára műszakilag is túl nagy kihívás a napi használat és a veteránautók általában már csak kényelmük, teljesítményük, biztonságuk miatt sem alkalmasak arra, hogy napi közlekedési eszközül szolgáljanak. Legalábbis így volt ez egészen a legutóbbi időkig.

Ma, 2021-ben viszont már elképesztően modern, a mai autókkal számos paraméterében összemérhető kocsi kaphatna elvileg veteránminősítést. A '90-es évek kezdetén már jócskán benne jártunk az elektronikus gyújtásos, injektoros benzinmotorok, a közvetlen befecskendezéses turbódízelek korában. 1992 volt az az év, amikor életbe lépett Európában az Euro-norma néven ismeretes környezetvédelmi szabványrendszer, a korai 90-es autók nagy része már megfelelt az Euro 1-es normának. Az elektronikus menetstabilizálók korába még nem léptünk be, de a blokkolásgátló már nagyon sok nagy vagy közepes autóban ott volt. Egy jól felszerelt, jó állapotú, keveset futott, jól karbantartott 1990-es vagy '91-es modellel a közlekedés ma sem jelent különösebben nagy kihívást, még ha persze ezekben a kocsikban a korszerű vezetéstámogató és infotainment rendszereknek még a nyomait se találjuk meg. Az 1990-es és '91-es modellév autóinak nagy része szemre még ma is kifejezetten korszerűnek ható "műanyagautó", a karosszériába integrált lökhárítókkal, szélcsatornában formált vonalakkal.

Hihetetlen, hogy ma már veteránrendszámot kaphatna a kisautók kategóriájában a Fiat Cinquecento. A szögletes, de ma sem öreges megjelenésű kiskocsi csúcsváltozatában (igaz, csak 1994-től) 53 lóerőt teljesített az 1,1 literes, automatizált gépsoron készített FIRE-motor, amivel az alig hétszáz kilós autó kimondottan fürgén mozog még ma is. Halkan jegyezzük meg, hogy a Cinquecentóból 1992-től Elettra néven elektromos változatot is készített a Fiat, nikkel-kadmium akkumulátorral, 100 kilométeres hatótávolsággal!

1991 októberében indult el a Lexus GS első generációjának gyártása. Erről az áramvonalas, a maga idejében nagyon korszerű V6-os benzinmotorokkal gyártott, leggyengébb változatában is 227 lóerős felső-középkategóriás prémiumautóról első pillantásra még ma is nehéz elhinni, hogy első példányai még az idén jogosulttá válhatnak az OT-s rendszámra.

Pont harminc éve, 1991 áprilisában gördültek le a szerelőszalagról a W140-es Mercedes S-osztály, a "bálna" első példányai. Különös érzés, hogy ma már az a típus is beletartozik a hivatalosan is veteránnak minősíthető Mercedes modellek hosszú sorába. 1991-es modell a Volvo 850 szedán verziója is, amely a csaknem húsz éven át gyártott 200-as sorozatot váltotta. Hatalmas a különbség a két svéd felső-középkategóriás modell között: a 200-ast már szemre is nagyon könnyű elkönyvelni veteránnak, de a 850-es cseppet sem néz ki még harminc évesnek. Hasonló a helyzet az E36-os kódjelű 3-as BMW-vel, amelynek 1990-ben indult a gyártása, de egy megkímélt példányról még ma sem az jut eszünkbe, hogy veterán. Sokkal inkább az, hogy még ma is milyen korszerűnek hat a formája!

Hinnénk-e, hogy szeptembertől már az első Opel Astra is veteránkorba lép? Arra viszont, hogy a magyar gyártású F-Astrák első megmaradt példányai is OT-s rendszámot kaphassanak, még egy kicsit várni kell. A szentgotthárdi gyárban 1992. március 13-án gurult le a szalagról az első hazai Astra.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum