Nem mindegy az évjárat, keresd a facelift-est!

használt autó facelift ráncfelvarrás hasznos

Egy egyéves autó még sokkal-sokkal újabbnak számít, mint egy kétéves, de hogy 8 vagy 9, 12 vagy 13 esztendős használt kocsit veszünk – olyan mindegy, nem? Nem biztos!

Használtautó-vásárlásnál nem elég abból felkészülni, hogy az adott típusra milyen típushibák jellemzőek, hol vannak az érintett modell gyenge pontjai. Az évjárat is számít, hiszen az autógyártóknál általánosan elterjedt üzleti modell szerint legalább két fontos szakaszra osztható minden autótípus életpályája. Ez a két szakasz a facelift (ráncfelvarrás, modellfrissítés) előtti és az azt követő időszak.

Az autó, mint termék piaci életgörbéje a legtöbb modell esetében tipikus vonalat követ. Az értékesítés kezdetekor azonnal induló gyors felfutás elérkezik a csúcsához, majd lefelé indul. A gyártó ezt a lefelé indulási pillanatot a ráncfelvarrással, új változatok bevezetésével, műszaki, fedélzeti elektronikai korszerűsítéssel és persze egy friss reklámkampánnyal igyekszik kijjebb tolni, próbálja az értékesítési lefutás ívét tompítani, hogy minél többet adhasson el a kocsiból az új modell megérkeztéig. Az utóbbi évtizedekben egy-egy autó életciklusa jellemzően 7-8 év szokott lenni, a ráncfelvarrás valahol a negyedik évben szokott megérkezni.

A facelift sokszor egyértelmű esztétikai javulással is jár (Jaguar XF első generáció, Ford Mustang), de a dizájnerek időnként annyira erőltetetik a formai újítást, hogy az eredmény esztétikailag erősen kétséges (így járt az eredetileg is megosztó Fiat Multipla, sokak szerint az épp futó Skoda Octavia, az E-osztályos Mercedes előző generációja, hogy csak néhány példát hozzunk). Az igazán extrém példákat a végzetes elrondulásra a haszonjárműveknél találjuk, ahol a dobozszerű testre a nemritkán nem is egy, hanem két frissítés során már egészen bántóan nem odavaló frontot eszkábálnak a frissesség megtartásának szándékával (Toyota HiAce, Peugeot Expert kettővel ezelőtti generációja). A nem feltétlenül kellemesebb dizájn viszont gyakorlatilag minden esetben jóval kiforrottabb beltartalmat takar.

A vevői panaszok, a szerviztapasztalatok, no és persze az autós szaksajtó visszajelzései alapján ugyanis a frissítésekkel egyidejűleg a gyártók sokszor kijavítják a modell gyerekbetegségeit, kategórián belüli gyengeségeit. Ezek a javítások akár olyan mélyre is hatolhatnak, mint a motorok konstrukciójának átalakítása, de a hangszigetelés, a futómű finomhangolásával az úttartás és persze a frissített elektronikával a korszerűbb és ergonomikusabb infotainment rendszer szinte minden frissített modellváltozatra jellemző.

Extrém példa erre a javulásra a PSA-csoport híres minőségi mélyrepüléséből való felívelés. A 2001-ben bemutatott Peugeot 307 borzasztóan megbízhatatlan, változatos elektronikai hibákat produkáló autónak bizonyult – de a 2005. júniusában érkezett frissítéssel a hibaforrásokat eltüntette a gyártó. (Ennek a jól sikerült frissítésnek a legnagyobb nyertesei pont azok lehetnek, akik ma keresnek 307-est, hiszen az első széria rossz híre lent tartja a gyártás végi, megbízható és tartós évjáratok árát is.)

Sokszor komoly biztonsági előrelépést is jelent egy-egy ráncfelvarrás. A menetjelző lámpák, a divattá vált LED-csíkok megjelenésével sok modellnél pont a félidős frissítéssel jelent meg az láthatóságot szolgáló nappali menetjelző fény az autókon (az EU-ban 2011. februárjában lett kötelező az új modelleknél a DRL, a nappali menetfény, de a gyártók erre a szabályozásra készülve egy 2009-es, 2010-es faceliftnél már nem spórolták el ezt a felszerelést). A fedélzeti szórakoztatórendszerben a BlueTooth-kihangosítás képessége is sok modellnél ráncfelvarráshoz kötődik, az utóbbi pár évben pedig az olyan hasznos okosságok kezdtek besorjázni a frissített modellekbe is, mint a ráfutás-gátló automatikus vészfékezés, a sávtartást segítő figyelmeztető rendszer vagy akár a tolatókamera.

Ha tehát használt autót keresünk, ökölszabályként érdemes kiindulásnak a modell gyártásának negyedik-ötödik évét bejelölni a keresőben, de persze még jobb pontosan utánanézni, hol is volt a váltás. A facelift utáni változat csaknem mindig megbízhatóbb, kényelmesebb és ügyesebb-okosabb, mint a gyártás első éveiből származó példányok, árban viszont éven belül ritkán jelenik meg az a különbség, ami egy adott esztendőben gyártott januári vagy decemberi autóban minőségben tapasztalható.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum