Nem mindegy, milyen biztosítást kötünk az elektromos autóra

elektromos autó CASCO lopáskár javítási költségek assistance

A villanyautók működési és üzemeltetési sajátosságai között van néhány olyan körülmény, amelyek miatt érdemes alaposan átböngészni a biztosítási feltételeket, szolgáltatásokat szerződéskötés előtt.

A kötelező felelősségbiztosítás rendszerében természetesen az elektromos autó is olyan, mint a többi autó. Nem ez a helyzet viszont a CASCO-val. A saját hibás balesetekre, lopásokra, ismeretlenek által okozott károkra is kiterjedő biztosítások rendszerében nagyon is vannak olyan villanyautós sajátosságok, amelyekre érdemes gondolni szerződéskötés előtt.

Ilyen sajátosság volt egészen a közelmúltig, az első magyarországi hivatalos márkaszerviz megnyitásáig például a Tesla modellek CASCO-jának árazása. Mivel a kocsit elméletben a legkisebb hiba esetén is külföldre kellett vinni javítani, sokáig horribilis, a hasonló méretű, értékű kocsik biztosítási díját négyszeresen-ötszörösen meghaladó tarifákkal találkozhatott, aki CASCO-t akart kötni egy Teslára. Ennek a márkának a dolgai azóta rendeződtek, ma már nem kirívóan drága a biztosítás a már itthon is javítható amerikai villanyautókra. Vannak viszont más márkák, amelyeknek nincs hazai szervizhálózatuk, magánimportban viszont az európai piacokról be lehet hozni őket. Aki nem akar hazardírozni és CASCO-val is be akarja védeni a kint vásárolt, itthon (még) nem forgalmazott, nagy értékű Nióját, Polestar-ját, JAC-ját, Dongfeng Seres-ét vagy akár Lynk&Co hibridautóját (ezek a kocsik mind elérhetők a nagy európai közös használtpiacon), gondosan nézzen utána vásárlás előtt, hogy milyen tarifára számíthat!

Ha nem ilyen egzotikum, hanem egy itthon is nagy példányszámban eladott, nálunk is teljesen hivatalosan jelenlévő márka elektromos modelljére kötnénk biztosítást, akkor is van néhány paraméter a szerződésben, amire különösen érdemes odafigyelni. A feltörések, lopások káreseményei között a villanyautók (és a konnektorról is tölthető hibridek) sajátos problémája a töltőkábelek lopása; akár kiemelésük a csomagtartóból, akár az épp használt kábel ellopása. A nagy értékű, akár több százezer forintért pótolható kábelek lopása borítékolhatóan előbb-utóbb fel fog futni, a ma oly divatos katalizátorlopások, fényszórólopások mintája szerint. Töltés közben elvileg a kábeleket reteszeli egy szerkezet, de ez a reteszelés nem igazán komoly akadály egy tolvaj előtt. Ráadásul például a Tesla volt olyan előzékeny, hogy autói reteszelőmechanikája 41 Fahrenheit-, azaz öt Celsius-fok alatti hőmérsékleten kiold, nehogy esetleg befagyjon a szerkezet és a tulajdonos ne tudja kihúzni a kábelt indulás előtt... Fontos tehát, hogy az elektromos autó CASCO-ja lehetőség szerint fedezetet nyújtson kábellopásokra is.

A CASCO által esetlegesen biztosított mobilitás-garancia, az assistance-szolgáltatások köre különösen fontos az elektromos autót használóknál. A töltőhálózat megbízhatósága egyelőre sem itthon, sem a kontinensen nem százszázalékos; bármilyen gondosan megtervezi is útjait a villanyautós, bizony előfordulhat, hogy a lemerült autóval végül egy nem működő töltőoszlop mellett éri utol a mozgásképtelenné válás réme. Ha a CASCO-szerződés pontjai között erre az esetre is van valamilyen biztosítói megoldás, az nagyon jól jöhet.

A javítási költségek fedezetének mértéke is fontos az elektromos autóknál. Elméletben ezek a kocsik szerkezetileg egyszerűbbek, megbízhatóbbak a belsőégésű motoros autóknál, az elektromos hajtás főelemeire pedig a legtöbb márkánál extra hosszú garancia vonatkozik. Egy baleset után viszont a javítás könnyen jóval drágább lehet, mint egy hagyományos kocsinál. A karambolos villanyautókra vonatkozó, a szervizelési időt növelő tűzbiztonsági szabályok, a viszonylag kis példányszámban készülő villanyautók magas alkatrészárai jelentős többletköltséget jelenthetnek akár csak egy koccanás után is. Érdemes úgy megkötni a biztosítást, hogy ebből minél többet fedezzen a CASCO a pénztárcánk helyett.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum