Szocialista future classic-ok

veterán oldtimer szocialista lada trabant skoda kispolszki

Future classic: olyan kocsi, ami ma még használtautó-árban megvehető, de a jövőben várhatóan veteránként, oldtimerként jelentősen megemelkedik az értéke, így befektetési eszközként is érdekes lehet. A műfaj királyai természetesen azok a szupersportautók és erősen korlátozott darabszámú különleges modellek, amelyek már megjelenésük pillanatában is inkább gyűjtői daraboknak számítanak, mint közlekedési eszköznek. Viszont az idő múlásával a leghétköznapibb kocsiból is válhat future classic, még a Trabantból is!

A keletnémet kétütemű kisautó használtpiaci árának alakulása valójában már túl is van azon a ponton, hogy kételkedhessünk értéktartó, sőt: értéknövelő képességén. Alig pár éve még ötszámjegyű összegekért lehetett Magyarországon kiváló állapotú, keveset futott Trabikhoz jutni, de aztán a kocsit felfedezte az idegenforgalmi ipar és bizony felfedezték a gyűjtők is. A német használtautó-piacon ezer euró alatt már csak hiányos, inkább csak alkatrésznek való Trabant 601-eseket találni, de a hazai kínálatban is vészesen csökken az alkalmi vétel lehetősége. 300 ezer forint körül indulnak a vállalható állapotú kétüteműek. Amivel esetleg lehet próbálkozni: a négyütemű változat, amiből még lehet találni egész jó állapotút (hisz a legfiatalabbak "mindössze" harmincévesek), közel jelképes áron is. Akinek tehát van otthon egy felesleges Trabija a garázsában, vagy aki örököl egyet, jól gondolja meg, hogy valóban el akarja-e adni napi áron, vagy inkább megtartja, mint különösen meredeken emelkedő értékű hosszútávú befektetést.

A korai Ladák hasonló utat jártak be. A kereklámpás Zsigulik első generációja ma már egyértelműen veterán státuszú jármű, 400 ezer forint alatt már nem is találni belőle. A dupla fényszórós 1500-asok még értékesebbek, még az igencsak munkaigényes, felújítandó járóképes darabokat is jócskán félmillió fölött kínálják. De azért ennél a márkánál még van remény jó befektetést találni. A fronthajtású, unalmas, kevés érzelmet kiváltó Samarákból és a későbbi, még inkább "műanyag" Ladákból valószínűleg sosem lesznek műtárgy státuszú veteránok, de egy "szovjet Mercédesz", vagyis egy megkímélt, szép 2107-es, esetleg 1500-as motorral szerelt kombi kocka Lada (2104) egy-két évtizeden belül szinte biztosan keresett ritkasággá válik. Egy korai, '90 előtti, kétküllős kormányos Niva terepjáró is jó befektetés lehet, ha sikerül találni belőle pár százezerért egy nem szétterepezett, szétütött példányt, ma még akár negyedmillió forint alatt!

A lengyelek között a Nagypolszki korai, csík-sebességmérős változata már veteránstátuszú autó, de nem lett igazán drága ritkaság - talán érdemes betárolni egy félmillió alatt megkapható, jó állapotú példányt. A Kispolszki viszont kortól függetlenül érdekes veteránná válhat a későbbiekben. Ára már ma messze meghaladja használati értékét, 300, de inkább 400 ezer forint alatt a hazai piacon nehéz megkímélt példányt találni. A Skodánál a legegzotikusabb modellek, a 110-es és 130-as kupé már rég ritkaságnak számítanak, az 1000MB utáni négyajtós modellek viszont talán sosem lesznek igazán izgalmas autók gyűjtői szempontból.

Van még néhány sötét ló a piacon. A nagy ARO terepjárók érdekes formájú kocsik és még van is belőlük olcsón, de hogy a veteránpiacon komoly szerephez jutnak-e valaha, nem lehet megmondani. A Volga, a Zaporozsec már egyértelműen veterán, ennek megfelelő árazással, de a 128-as Fiat-alapú Zastavákból még egyszerre van jelen a kínálatban a 200 ezer forint alatti használtautó és a félmillió fölött kínált youngtimer vagy veterán. Érdekes autók a szoci autóipar furgonjai, kisteherautói is, de a Zukok, Latviják, Nysák, 1203-as Skodák ma már jellemzően rossz állapotban is erősen túlértékelten bukkannak fel a piacon és alkatrészt is nehezebb találni hozzájuk, mint a jóval nagyobb példányszámban gyártott személyautókhoz.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum