Taxi volt: meg szabad venni?

használt autó taxi

A közvélekedés szerint a taxiként használt autók a használtpiac rémei, amiktől különösen óvakodni kell. A taxis nem törődik a kocsijával, csak hajtja, amíg lehet, utána lecseréli. A taxi utasterében olyan szörnyűségek történhetnek, amikre jobb nem is gondolni.

A taxik a városi használatban, a sok megállás-elindulás, sok ajtócsapkodás miatt jobban elhasználódnak, mint a normál használatban lévő családi autók. A taxik sokkal többet futnak azonos idő alatt, mint a "civil" kocsik és szinte biztosan visszatekert az órájuk.

Vannak azonban ellenvélemények is. Ezek szerint ha valakinek a megélhetése függ egy autótól, odafigyel a műszaki állapotára, gondosan karbantartja. A taxik üzemeltetésében ritka a motor kopását nagyban megnövelő hidegindítás. A magyar taxikat évente kell műszaki vizsgára vinni, ezért a karbantartásra folyamatosan gondot kell fordítani. És a taxikat viszonylag nyugodt stílusban vezetik gyakorlott sofőrök; ritka a kerékcsikorgató, extrém kanyarsebességeket vállaló, kuplungolni nem tudó vagy chiptuningoló személyszállító kisiparos. A taxik utasterének állapota sem feltétlenül rosszabb, mint egy családi autóé; az alkalmi utasok sokszor fegyelmezettebbek, kíméletesebbek a kárpitokkal, kezelőszervekkel, mint mondjuk a családi autóban egy nyaralásra tartva a hosszú úton unatkozó gyerekek. Vidéki taxik is vannak, melyek futásteljesítménye jóval kisebb a fővárosiakénál, mire eladásra kerül a sor. És a mai taxik karosszériája jó eséllyel megkíméltebb, mint egy hasonló korú családi vagy céges autóé: védi a sárga fólia...

A német piacról származó taxik is lehetnek jó állapotú, még sokáig használható autók. A német nagyvárosokban és környékükön a taxik futott kilométerei kátyúmentes utakon, sok autópálya-használat mellett gyűlnek össze, nem rövid, gödrös aszfaltos fuvarokban. A német piac hatalmas taxiállománya (56 ezer autó - Budapesten kb. 6000 taxi dolgozik) már lehetővé teszi több gyártó, hagyományosan elsősorban a Mercedes számára, hogy külön taxi-specifikáció szerint készítsenek autókat. Ezek a kocsik műszakilag masszívabbak, tartósabbak, mint a polgári változatok, így 3-400 ezer vagy még több kilométer egy gyári Mercedes taxi órájában egészen más távlatokat vetít a következő tulajdonos elé, mint ugyanennyi egy családi Merciben.

Az igazság természetesen, mint minden használt autó esetében, a taxiknál is az, hogy nem lehet általánosítani, mindig az adott kocsi előélete, állapota számít. Aki úgy dönt, hogy megfelel neki saját autónak egy nyugdíjba vonult taxi is, esetleg egy külföldön korábban taxinak használt autóval szeretne itthon tovább taxizni, annak ugyanazokat az elővigyázatossági szabályokat kell betartania a vásárlás során, mint bármilyen egyéb kocsi esetében, de indokolt az extrém alaposság az átvizsgálás során. A taxis használat extra kockázatai közül a legnagyobb, hogy az autóját munkaeszköznek tekintő előző tulajdonos esetleg nem a legjobb és legtartósabb, hanem a legolcsóbb és leggyorsabb javítási lehetőséget választotta egy törés vagy meghibásodás után. Ez a spórolás sajnos akár a kriminalisztika területére is kiterjedhet: taxi megvásárlásakor kiemelten fontos egyeztetni az azonosító számokat, ellenőrizni, nincs-e idegen gravírozás az üvegeken és ha már biztosnak látszik a vásárlás, akkor érdemes megoldani, hogy a vételár kifizetését előzze meg az eredetvizsgálat (ha már a hazai ügymenetben nem ez az alapértelmezés). A kisebb dolgok, amikre érdemes figyelni, hogy a taxaméter, a CB-rádió, az antenna és a taxilámpa nem hagyott-e csúnya és értékcsökkentő maradandó nyomokat a kiszerelés után, illetve hogy az elektromos rendszerből is sikerült-e hátramaradt hibák, zavarok nélkül eltávolítani ezeket az eszközöket.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum