TCO-szemlélet az autóvásárlásban

TCO fenntartási költségek kalkuláció hasznos

Az autókereskedők tudják: a legtöbb magánügyfél számára az autóvásárlás elsősorban érzelmi kérdés. Nem is csoda, hiszen senkinek sem mindegy, milyen környezetben, milyen hangulatú utastérben, saját magáról milyen üzenetet sugározva autózik majd az elkövetkező években.

Nehéz megmondani, az-e a szerencsésebb, aki egyszerűen csak megveszi azt, amire vágyott, vagy aki próbál racionálisan hozzáállni az autóvásárláshoz és úgy kiválasztani a következő kocsiját, ahogy a lélektelen flottakezelők teszik vállalati vásárlóik számára. Az ideális út viszont alighanem a kettő között van. Nem szabad kompromisszumot kötni érzelmeinkkel, de azért érdemes nagyon tudatosan végig gondolni, hogy mivel is járunk a legjobban anyagilag, mennyi is lesz majd az autónk használatának pénzben kifejezett ára a jövőben. Ennek a fogalomnak neve is van: TCO, Total Cost of Ownership, a birtoklás teljes költsége.

A piacon hatalmas statisztikai adatbázisok birtokában működnek olyan vállalkozások, amelyek TCO-számítási segédletet nyújtanak akár magánvásárlók számára is - természetesen nem ingyen. Egy egyszerűbb, olcsóbb használt autó megvásárlásánál talán nem szükséges ilyen mélyen alkalmazni a TCO-szemléletet, de a nagy cégek módszertanából azért érdemes ellesni azt az alapstruktúrát, amely szerint ők végzik számításaikat és vásárlás előtt alaposan végig gondolni, hogyan oszlik meg a sok költségelem a mi autónk TCÓ-jában?

Amortizáció

Minél újabb autóról van szó, annál valószínűbb, hogy tulajdonlása, használata során ez lesz a legfontosabb költségelem. Az értékvesztés, a vételi és a majdani eladási ár közti különbség az autó első éveiben a legjelentősebb. a görbe aztán fokozatosan laposodik illetve egyre komolyabb szerepet kapnak a típuson és évjáraton belüli egyedi különbségek, az állapot, a futásteljesítmény. Ha valaki fiatal autóban gondolkodik, fontos, hogy vegye figyelembe a modellválasztásnál, mekkora költséget jelent majd számára az amortizáció.

Üzemanyagköltség

A néhány évesnél idősebb, 150-200 ezer kilométer alatti futásteljesítményű kocsik birtoklása során az első időszakban valószínűleg ez lesz a legfontosabb költségelem. Ilyen autóban gondolkodva a legnagyobb a jelentősége a klasszikus "benzint vagy dízelt" kérdésnek - sőt: ma már a konnektoros hibridek vagy az elektromos autók is ebben a 2-től 10 éves jármű-életkorig tartó időszakban jelentik a legizgalmasabb lehetőséget az üzemanyag-költségen való spórolásra.

Karbantartási költség

A fiatal, keveset futott, még garanciális autókat márkaszervizbe kell hordani a garancia megtartása érdekében. Ezeknél a kocsiknál sokat jelent a TCÓ-ban, hogy mennyiért dolgoznak a hivatalos, márkaspecifikus műhelyek. A garancia alól kikerülő kocsiknál viszont az alkatrészárak és persze a megbízhatóság, a meghibásodásra való statisztikai hajlam lesz a fontosabb.

Javítási költség

A normál használatból eredő karbantartási költségek mellett időről időre biztosan felmerülnek majd extra javítási tételek is, nagyban attól függően, milyen az adott autó használatának jellemző módja. Vidéki utakon vagy sokat autópályázva valószínű, hogy kavicsot kap a szélvédő. Rossz utakon járva a gumik fogynak majd fokozott ütemben. Koccanásokra, horzsolásokra kell számítani a nagyvárosi dzsungelben autózóknak. Aki gyakori hidegindítással, rövid utakon jár, hamar eljuthat a turbócsere, kettős tömegű lendkerék-csere durva költségéhez - ha meggondolatlanul olyan autót választott, amelyikben vannak ilyen alkatrészek. Különösen ritkább, extrém nehézkes alkatrészutánpótlású autónál ezek a tételek durván eltorzíthatják a TCÓ-t a használat időtartama alatt.

Biztosítás

A kötelező felelősség-biztosítás díja kevésbé függ az autótól, sokkal inkább az üzembentartótól, de a cascónál más a helyzet. Sok használtautó-vásárló csak az adásvételi szerződés aláírása után, a biztosításkötés során szembesül azzal, milyen extrém, kirívóan drágán biztosítható autók is léteznek a piacon. A biztosítási tarifák nem feltétlenül követik a természetes logikát, vannak olyan modellek, amelyeknél járműkonstrukciós okokból magasak a díjak, mert például már kisebb koccanásnál is nagy kár keletkezhet drágán pótolható alkatrészekben. Ez a TCO-elem szerencsére könnyen kalkulálható: a netrisk.hu oldalán percek alatt lefuttathatunk CASCO vagy KGFB-számításokat a kiszemelt típusra, néhány adat megadásával.

Adminisztrációs költségek

Átírási illeték, adók: ezek a tételek különös jelentőséget kaptak a TCO-ban, amióta az alternatív hajtású járművek is racionális versenytársaivá váltak a klasszikus benzineseknek-dízeleknek, az állam pedig komoly kedvezményeket, mentességeket adott az autóvásárlással kapcsolatos közterhek némelyike alól. Apróság, de ide tartozik logikailag az autópálya-díj is: nem mindegy, hogy teherautó vagy személyautó egy furgon kategóriája, esetleg 7 vagy 8 ülés szerepel egy kisbusz forgalmi engedélyében!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum