Toyota Prius 2 és 3 használtan: jó döntés, de vannak buktatók!

használt autó toyota prius elektromos hibrid akkumulátor

A Toyota Prius második és harmadik generációja a hazai használtautópiac egyik nagy kedvencévé vált, a priusosok hazai facebook-csoportja jelenleg 9400 tagot számlál. A tavalyi importstatisztikák szerint ugyan a típus nem fért be az első húszba, de a Toyota három német márka, a Volkswagen, az Opel és a Ford után első távol-keletiként a negyedik volt a népszerűségi rangsorban.

A megbízhatóságával hírnevet szerzett japán gyártó hibridmodelljei is híresek arról, hogy nemigen szoktak elromlani, de nem csak ezért érdekesek a használt autót keresők számára.

Az első szériás modellt 1997 és 2003 között gyártotta a Toyota. Ezek még kiskategóriás szedánok voltak, a fennmaradt példányok pedig már jellemzően sokat futott, öreg autók - aki most keres aktív használatra takarékos családi autót, nemigen ezt a Priust keresi. A hibridtechnika sokat finomodott, a Prius pedig nagyot nőtt a második majd a harmadik generáció bemutatásával. A 2003 és 2009 között gyártott 2-es széria jó állapotú, fiatal, keveset futott példányai, jellemzően az 1,5-2,5 milliós árszegmensben illetve a 2015-ig készült 3-as Prius olcsóbb, nem sokkal két- két és félmillió forint feletti darabjai a leginkább a megbízhatóságra hajtó Prius-rajongók kedvencei. Ezek a modellek még toyotás viszonylatban is különösen tartós autók. Nem is csoda, mert a sokak által még ma sem egészen értett hibridtechnika a takarékosság mellett minden porcikájában a tartósságot szolgálja.

A Priusok láncos vezérlésű benzinmotorjai Atkinson-ciklusúak, vagyis viszonylag szűk tartományban, alacsony és közepes fordulatszámon pörögnek. A Priusokban nincs kuplung, nincs turbó, nincs kettős tömegű lendkerék, a harmadik generációs modellben még szíjak sincsenek: egy csomó alkatrészt el lehet felejteni, amelyek más kocsikban előbb-utóbb elkopnak és drágán cserélhetők. Mivel a fékezések, lassítások munkáját nagyrészt az elektromos visszatöltés végzi, a fék is alig kopik. A Prius jellegéből fakadóan békés, spórolós vezetést kívánó autó, így aki ráérez a hibrides stílusra, nem fogja gyors kanyarokkal, extrém gyorsításokkal és fékezésekkel terhelni a kocsit. Persze a Prius is csak egy autó. 2-300 ezer kilométer után már senki ne csodálkozzon azon, ha ki kell tisztítani az EGR-szelepet, ki kell cserélni a vízpumpát vagy komolyabban hozzá kell nyúlni a fékhez, a futóműhöz. Vagy akár az akkumulátorhoz.

Az egyetlen "sötét ló" ebben a rendszerben sokáig a nagyfeszültségű akku volt, de mára már annyi idő eltelt, hogy ennek az alkatrésznek is ismerjük az elhasználódási jellemzőit. A nikkel-metálhidrid akkumulátorok jellemzően 10-12 év és sok százezer kilométer után kezdenek el annyira gyengülni, hogy már javítást igényeljenek. Az akkumulátor élete cellacserékkel és egy hozzáértő szervizben elvégeztetett felújító-beállító kezeléssel néhány tízezer forintos költséggel többször meghosszabbítható! Érdemes tudni, hogy a kombisabb formájú, nagyobb utasterű, hétüléses változatban is kapható Prius+ akkumulátora nem Ni-MH, hanem lítium-ion. Ezeknek az akkuknak az elhasználódásáról még nincs elegendő tapasztalat, mert ez a típusváltozat csak 2011 után készült és egyszerűen még nem elég öreg ahhoz, hogy tudjuk, mire számítsunk az akkuval.

A vásárláshoz érdemes tapasztalt priusos segítséget magunkkal vinni, aki tudja, hogyan kell pontosan működnie a hibridrendszernek, milyen finoman kell váltania az elektromos és a benzines üzemmód között a technikának. A műszerfali hibajelzések, az elektromos üzemmód tiltása, a próbaúton nem töltődő akkumulátor mindenesetre nem elfogadható jelenség egy ennyire megbízható típusnál.

Az idősebb kocsiknál a rozsdásodás ellenőrzésére kell nagy figyelmet fordítani. A Prius szépen öregszik, az utastere se válik leharcolttá akár százezer kilométereken át sem, de az alját ugyanúgy képes megtámadni a korrózió, mint a hagyományos technikájú autókét! És persze érdemes szem előtt tartani, hogy a tágas utasterű, a kompakt és a középkategória határán billegő, kis fogyasztású Priusokat a taxisok is nagyon kedvelik Európa-szerte. Ha megtaláljuk a taxis előélet árulkodó jeleit, gondoljunk arra, hogy akármit is mutat az óra, nem ritka az 5-600 ezer vagy még több kilométert lefutott taxis Prius sem.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum