Tuningolt autó használtan: mire számíthatunk?

használt autó chiptuning hasznos

Sok hirdetésben olvashatjuk, hogy az eladásra kínált autó különféle beavatkozásokon esett át a gyári értéknél magasabb teljesítmény vagy épp jobb fogyasztás elérése érdekében. Sajnos még több hirdetésben viszont nem olvashatjuk ezt, mert bár az autón történtek beavatkozások, a teljesítménynövelő elektronikát vagy más eszközöket nyommal vagy nyom nélkül eltávolították eladás előtt.

Önmagában egy finom motorvezérlés-módosító beavatkozás, egy „chiptuning” nem feltétlenül jelenti azt, hogy az autó élettartama jelentősen lerövidülne vagy új hibaforrások keletkeznének benne. Sőt: vannak olyan modellek, motorsorozatok, amelyeknél a legegyszerűbb chiptuning nem is jelenti a gyári beállítási értékektől való eltérést. Az egyes államok eltérő adószabályozásai miatt vagy az adott gyártó árpolitikája miatt voltak, vannak olyan autók, melyekben egy erősebb változatot gyárilag, csak szoftveresen butítottak le, az utólagos teljesítmény-növelés a gyári programozás gyári programozásra való módosítással nem jelent extra kockázatot.

És persze vannak olyan profi, neves tuningcégek is, amelyek egyrészt képesek arra, hogy ne primitív módszerekkel, egy-két paramétert javítva, de tucatnyi másikat lerontva turkáljanak bele a motorba, hanem jól megtervezett, átgondolt szoftvermódosítással finomítsanak, optimalizáljanak annak működésén, illetve a megfelelő hardveres változtatásokat is elvégezzék, hogy az új beállítások mellett ne alakuljon ki szűk keresztmetszet a szívóoldalon, a turbónál, az üzemanyag-ellátásban vagy a gyújtásban.

Jól kivitelezett motortuningnál akár még az is igaz lehet, hogy a teljesítménynövelés fogyasztás-javulással járjon együtt a napi használatban. A nagyobb csúcsteljesítményhez persze szükségszerűen mindig több üzemanyag kell, de a motorok a hétköznapi használatú autókban a legritkább esetben dolgoznak csúcsteljesítményen. Egy felemelt nyomatékgörbe, egy dinamikusabb gázreakció viszont csökkentheti a padlógázas gyorsítások időtartamát és összességében az alkalmankénti fürgeség hosszabb távon nyugodtabb vezetési stílust válthat ki – ezzel az átlagfogyasztást csökkentve!

Ha viszont nincs megfelelő szaktudás a tuning mögött, szinte biztos, hogy a végeredmény több kárt okoz, mint hasznot A koromokádó TDI-k, felhúzott turbónyomású benzinmotorok ugyan látványos gumicsikorgatásra lehetnek képesek, de hosszabb távon biztos megszenvedi a motor a barbár beavatkozást. Arról nem is szólva, hogy a motor erejének növekedése szükségszerűen hozza magával a hajtáslánc többi elemének többletterhelését is. Márpedig a gyári kuplung, a sebességváltó nem visel el egy bizonyos terhelési értéknél többet. Extrém terheléssel akár pillanatok alatt is ki lehet végezni valamelyik elemet az erőátvitelben, de természetszerűleg még a relatíve kis nyomatéknövekedés is hatással van az élettartamra.

Azt se szabad elfelejteni, hogy a nagyobb erővel elérhető nagyobb terhelések, jobb menetteljesítmények az autó mechanikájának távolabbi pontjait is terhelik. A nagyobb gyorsulások mellé vélhetőleg nagyobb fékezések társulnak majd, ha erre felkészülünk szélesebb gumikkal, erősebb fékekkel, akkor a nagyobb kanyarsebességek a kerékcsapágyakat terhelik jobban, és így tovább. Vagyis ha egy megbízható tuningcég megbízható szoftverével szerelték is fel a kocsit, ha ténylegesen ki is használták a teljesítmény-növekményt, az így lenyomott kilométerek megerőltetéseinek fáradtsága ott lapul a fékrendszerben, a féltengelyekben, a differenciálműben, a váltóban. Ezzel pedig számolni kell, ha hosszú távon gondolkodunk a kocsival.

Végül jöjjön a fő kérdés: szabad-e egy tuningolt autót megvenni? A válasz: persze, de csak akkor, ha maradéktalanul megbízunk az eladóban és elhisszük neki a módosításokkal kapcsolatos állításokat, vagyis minden kockázat teljes ismeretében hozhatjuk meg a vásárlási döntést. Gyanús, házilag buherált vagy épp láthatóan eltüntetni próbált tuninggal kínált kocsiért viszont nagyon nem javasolt pénzt adni.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum