Viharos év volt 2021 az autópiac számára, de milyen lesz 2022?

autópiac 2022 chip áremelkedés

Tovább drágulnak az új és használt autók? Vagy enyhül végre az ipari alapanyag-hiány és csökkennek a megnyúlt szállítási határidők?

Sajnos sem a hazai, sem a globális autópiac szakértői nem biztathatják semmi jóval az autóvásárlókat az új évvel kapcsolatban. A koronavírus-járvány kirobbanásával még 2019. végén indult válság meghatározó tényezői valószínűleg a 2022-es évben is ugyanazokat a hatásokat gyakorolják a gyártásra és az eladásokra, mint amikkel 2021-ben szembesültünk.

Az egész világ elektronikai iparát, benne az autóipart kiemelkedően érintő chiphiány problémájának megoldása ugyan elkezdődött, a termelés az év végén már bővült, de a helyzet egyensúlyba hozásához szükséges új gyártókapacitások jó részének felépítése még hónapokig eltart. A legoptimistább iparági szakértők szerint a szállítások 2022. második félévére indulhat meg a gyártás olyan mennyiségben, ami már nem jelent kapacitáskorlátozási kényszert az autóipar számára. Mivel azonban a a pandémia idején felpörgő szórakoztató elektronikai és IT-ipar félvezető-igénye sem csökken, a kevésbé derűlátó elemzők azt sem tartják kizártnak, hogy a chiphiány 2023-ra is áthúzódhat.

Az autóipart egyéb ellátási zavarok is sújtották az elmúlt időszakban. Ezek közül azok, amelyek a pandémia miatti beszállítói leállások folytán alakultak ki, többnyire megoldódtak, de például a ma is aktuális magnéziumhiány még jócskán áthúzodik 2022-re is. Nem alapanyag-probléma ugyan, de gondokat okoz a szűkösség az ipar számára rendelkezésre álló szállítókapacitás terén is. Sofőrhiány Európában, konténerhiány a tengerhajózásban: nincs okunk azt feltételezni, hogy ezek a problémák ne kísérnék végig kisebb-nagyobb mértékben a 2022-es év hónapjait is.

Ami pedig van, az drága. A túlkereslet az alapanyagokra értelemszerűen azok árának növekedésével jár. Az energiaárak és a szállítási költségek brutális megemelkedése az év végén éppen úgy drágulást hoz az autóiparban is, mint az áruforgalom más területein. Európában a szigorú környezetvédelmi szabályok, emisszióalapú büntetések hatása továbbra is érvényesül. Apró öröm viszont ezen a téren, hogy amint az elektromos autók aránya egyre emelkedik az értékesítésben, a gyártók az EU-s szabályok értelmében egyre könnyebben "teríthetik szét" a benzines és dízel autók emissziós értékeit a teljes portfólióban.

Az európai autópiacon szokatlanul hosszú, akár 9-12 hónapos szállítási határidőket a 2021-es év végi gyártási leállások számos típusnál tovább nyújthatják. Valószínűtlen, hogy 2022. első felében az előző évinél kevesebbet kelljen várni a megrendelt új autókra. 2021. októberében Magyarországon az előző év azonos hónapjához képest csaknem negyedével kevesebb új autót helyeztek forgalomba, fellendülés az új év elején nem várható.

Az általános hiány nem csak az új autók árának emelkedésében jelentkezik, hanem a továbbiakban is kihat a használt autók piacára is. Akinek nem jön meg az új autója, vagy a megnövekedett árak miatt nem tud új autót venni, megtarthatja a régit, ami a használtpiaci kínálatot csökkenti, vagy fiatal használt autó vásárlása mellett dönthet, ami viszont extra keresletet jelent ebben a piaci szegmensben a korábbi évek ritmusához képest. Az eredmény mindig ugyanaz: áremelkedés.

A hazai környezetben ezeket a hatásokat fokozhatja, ha az infláció továbbra is magas szinten marad, illetve ha az euróárfolyam tovább emelkedik. Mivel 2022 választási év, az infláció erőteljes visszafogásának szándékára az első félévben az állam részéről nemigen számíthatunk. Az euró árfolyamának csökkenésében sincs okunk bízni; egyebek mellett pont a hazai gazdaságot erősen meghatározó autóipar általános gyengélkedése miatt. Növekvő árak, szűk kínálat: sajnos mást egyelőre nem várhatunk 2022-től az autópiacon.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum