Villanyautók használtan: bővülnek a lehetőségek, egyre világosabbak a kockázatok

használt autó elektromos akkumulátor élettartam hasznos

A használtautók hazai piacán az elektromos autók még 2021-ben is szinte jelentéktelen mennyiséget tesznek ki, arányuk a használtautó-importban még a hibridekkel együtt is messze a dízelek (kb. 37%) és a benzinesek (55%, évközepi adatok) alatt marad. Az itthon eladott új autóknak is csak két százaléka elektromos. Ugyanakkor Németországban, a hazai használtautó-import fő forrásországában már nagyjából minden nyolcadik új autó tisztán elektromos hajtású. Amerikában pedig a használtpiaci eladhatóság szempontjából három elektromos autótípus, a Tesla Model 3, a Chevrolet Bolt és a Tesla Model S áll az élen, meghirdetésük után ezeket a kocsikat viszik el a legrövidebb időn belül a használtautó-vásárlók.

A robbanásszerűen növekvő nyugati kínálat és a lassabban, de azért folyamatosan növekvő hazai másodpiac egyre szélesebb választékot kínál a vevőknek, egyre fejlettebb technikájú, egyre nagyobb hatótávolságú autók szolgálják ki idejüket első gazdájuknál. A tipikus, 4-5 éves lízingekből kifutott modellek között a Tesla Model S-ek mellett megjelentek-megjelennek a 40 kWh vagy még nagyobb kapacitású akkumulátorral szerelt, sokak számára már akár családi főautónak is alkalmas de nem túl drága villanyautók: az első generációs Nissan Leaf utolsó, nagy akkus illetve a második széria első példányai, a 120 Ah-s (42 kWh) BMW i3-asok, a Kia Niro EV-k, a 41 kWh-s Renault Zoék és persze a Tesla Model 3-ak.

Akik ilyen kocsikat nézegetnek, azok számára a legnagyobb kérdés, hogy milyen élettartamot várhatnak, milyen hatótáv-csökkenésre kell, hogy számítsanak. Az akkumulátor állapota, még kihasználható kapacitása márkaszervizekben vagy szakszervizeknél lekérdezhető, kimérhető, de több villanyautó a fedélzeti rendszerein is megmutatja, hány százalékra tölthető még az akkuja egy teljes feltöltéssel. Azt viszont sajnos nem lehet egyértelműen, biztosan megmondani, hogy a jövőben milyen további ütemben lehet számítani a kapacitásvesztésre. A lítium-akkumulátorok élettatamára hatással van egyebek mellett az adott konstrukció műszaki kialakítása (leginkább a hűtés, temperálás hatásossága) és a használati szokások is. A legfontosabb, hogy ezek az akkuk nem "szeretnek" huzamosabb ideig teljesen feltöltve vagy teljesen lemerülve állni. Sok gyártó a garanciális feltételek között is megemlíti a hetekig csurig töltve parkolást vagy a gyakori teljes lemerítést, mint szavatosság-kizáró okot! A villanyautók a nagy hőmérsékleti szélsőségeket se kedvelik, szintén garancia-kizáró ok lehet az extrém melegben vagy hidegben való használat, tárolás. Ezek a szélsőséges használati viszonyok nagyobb terhelést jelenthetnek az akku számára, mint az optimális körülmények között elért jóval magasabb, akár többszörös futásteljesítmény!

Villanyautó-vásárláskor tehát fontos az autó előéletének minél alaposabb feltárása. Szerencsére sok korai elektromosautó-vásárló nagyon elkötelezett a még ma is újnak számító technológia iránt: Érdekli az autója és odafigyel rá, úgy használja, úgy tölti, hogy minél kíméletesebben bánjon az akkumulátorral. Közvetlenül a tulajdonostól vásárolni, magánszemélytől elektromos kocsit venni jobb kilátásokkal kecsegtet, mint egy céges villanyautó megvásárlása, bizonytalan előélettel.

Az elektromos autók technikája jellemzően kevésbé használódik el, kevésbé rejthet hibákat, mint a benzines vagy dízel kocsiké. Részben azért, mert egy csomó rizikófaktornak számító alkatrész egyszerűen nincs is meg bennük (kuplung, váltó, turbó, vezérlés, üzemanyag-ellátórendszer, stb.), részint azért, mert a rezgésmentes, fékezés helyett-mellett visszatöltéssel lassító elektromos motor kíméletes az autót többi elemével, alkatrészével is. Ugyanakkor a villanyautók kategóriájukban mindig jóval nehezebbek, mint a benzinesek, dízelek, így a futómű, a lengéscsillapítás, a kormánymű extrém terhelésnek van kitéve, ezek állapotát fontos ellenőrizni vásárlásnál.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum