Dízel hibridek: kerüljük vagy keressük őket?

dízel hibrid használtautó

A komplikált és eleve drága modern turbódízelmotort kevés gyártó ötvözte a kocsit tovább drágító hibridtechnológiával, de néhányan azért megpróbálkoztak a dologgal.

A belsőégésű motor kiegészítése elektromos segédhajtással: ezt nevezzük az autóiparban hibrid rendszernek. A hibridhajtású autók legfontosabb szuperképessége a hagyományos benzines vagy dízelmotoros autókkal szemben, hogy a lassítások energiája nem megy (teljesen) veszendőbe azzal, hogy a mozgási energia hővé alakul a motorban (motorfékezés) illetve a féktárcsákon, fékdobokon. A fékezéskor generátor üzemmódba kapcsoló villanymotor ezt ezekben a kocsikban elektromos energiává alakítja, majd kémiai energia formájában elraktározza az akkumulátorban, ahonnan aztán elővehetjük, amikor megint gyorsítani akarunk. (A cikkben a rövid távon akár tisztán elektromos haladásra is képes fullhibrid dízeleket tárgyaljuk, mild-hibridből, a 48 voltos önindítóval-generátorral felszerelt épp-csak hibridből bővebb a választék a piacon.)

A hibridhajtás másodlagos előnye, hogy a környezeti hatásokra igénytelen, alapjáraton is nagy nyomatékot szolgáltató villanymotor ki tudja segíteni a belsőégésű motort, amikor annak erre szüksége van. Ezzel egyrészt nő a hagyományos motor élettartama, másrészt a mérnököknek lehetőségük van úgy beállítani a belsőégésű motort, hogy az csak szűkebb, de hatékonyabb tartományban dolgozhasson - hiszen ezen a tartományon kívül ott van segítségül a villanymotor. Ezek az előnyök viszont elsősorban a benzinmotoros technikánál érvényesülnek. A dízelmotorok eleve jobb hatásfokán nehéz olyan sokat javítani egy extra villanymotorral, hogy az előnyök kompenzálják a bonyolultabb rendszer nagyobb költségeit és többlettömegét. Van viszont a hibridhajtásnak még egy előnye, ami a nehezebb dízel autókon látványosan képes érvényesülni: a fékek sokkal tartósabbak, hiszen leggyakrabban az elektromos visszatöltés lassítja az autót, nem a betétek és a tárcsák.

A Peugeot-Citroën (PSA) egy rövid időszakban úgy gondolta, talán eladható lehet a dízel-hibrid, ha a minimális elérhető fogyasztáscsökkenés mellé praktikus plusz előnyt is adnak a vevőknek: összkerékhajtást. A HYbrid4 nevű rendszerben a 163 lóerős, kétliteres dízelmotor az első kerekeket hajtotta, egy 37 lóerős villanymotor pedig a hátsókat. A rendszer különlegessége a 120 km/h sebességig fixre kapcsolható 4x4, elöl mechanikus, hátul elektromos hajtással. A rendszert Peugeot 3008 és 508 modellekbe, a Peugeot akkori csúcsmodelljének számító 508 RXH-ba, valamint DS5-ökbe építették be. Mivel ezek a dízel hibrid francia autók igen drágák voltak, különösebb fogyasztásbéli előny pedig nem volt tapasztalható az elektromos rendszer többletsúlya miatt, PSA nagy piaci sikert nem aratott a kocsikkal. Persze a 2011 és 2016 között gyártott autókból ma is akad még a használtpiacon bőven, de a magasabb futásteljesítményű, 150-200 ezer kilométer felett futott kocsiknál változatos hibák fordulhatnak elő, a nikkel-metálhidrid akku drasztikus gyengülésétől kezdve elektronikus hibaüzenetek sokaságán át a dízelmotorhoz kapcsolódó robotváltó problémáin keresztül a gyakori ékszíj-szakadásig.

A Volvo is ebben az időszakban próbálkozott meg a dízel hibriddel. A V60 középkategóriás kombi 2012 és 2015 között volt kapható, öthengeres, 2,4 literes, dupla turbós dízelmotorral, 70 lóerős villanymotorral és 12 kWh kapacitású, konnektorról is tölthető lítium-akkumulátorral szerelve. A villanymotor a dízel hibrid Volvónál is a hátsó kerekeket hajtotta, így ez a kocsi is felkínálja az összkerékhajtás képességét. A V60 PHEV alapvetően tartós, megbízható autó, de ismert típushibája a klímakompresszor idő előtti elhasználódása. A nagy futásteljesítmény persze idővel meghozza a drága dízeles szervizszámlákat is, de egy konnektoros hibrid Volvo belsőégésű motorja jellemzően sokkal-sokkal kevesebbet fut valójában, mint amekkora szám az órában szerepel, hiszen a tisztán elektromos hajtás megfelelő használat mellett sok dízelkilométert képes kiváltani. Egy jó állapotú, keveset futott V60 PHEV használtan megérheti az árát.

A Mercedes az egyetlen gyártó, amely hosszabban kitart a dízel hibridek mellett. A takarékos dízelmotort az iparágban megszokott 40-50 kilométernél jóval tovább önállóan mozgatni képes akkuval-villanymotorral kombináló modellek immár ötödik éve találhatók meg a márka kínálatában.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum