Első autó friss jogsihoz: legyen biztonságos, kezes és olcsó

első autó kisautó jogosítvány

Vannak, akik a jogosítvány megszerzése után egyből a forgalomban való önálló részvétel mélyvízébe pottyannak a tágas családi autó, egy túl erős álomjárgány vagy egy nagy céges kocsi volánja mögött. Pedig lehet, hogy szerencsésebb volna egy kicsi, de praktikus tanulóautóval megszerezni az első hónapokban, években a kezdeti rutint.

A jogosítvány megszerzése több, mint puszta bürokratikus aktus, de még a sikeres KRESZ- és forgalmi vizsga sem jelenti azt, hogy a frissjogsis sofőr máris teljes biztonsággal képes besorolni a közlekedésbe. A Magyarországon előírt vezetési gyakorlat teljesítése során számos olyan fontos tapasztalat kimarad, amit később csak élesben, a forgalomban szereznek meg a járművezetők, szerencsés esetben balesetek, károk elszenvedése nélkül. A jármű határainak pontos érzékelése a sötét parkolóházban, az úthibák mélységének felismerése a tavaszi kátyúidőszakban, a záporszerű kőfelverődés elkerüléséhez szükséges követési távolság megtalálása egy friss útjavítás után, a valós féktávolság felismerése különböző sebességeknél, a vészékezés kombinálása a tükörbe pillantással és az oldalra húzódással, hogy a mögöttünk jövőnek is legyen ideje és helye megállni: ezek a dolgok legtöbbször a jogsi megszerzése után merülnek fel első alkalommal a magyar autóvezetők életében. Az autó mindennapi kezelésével, karbantartásával kapcsolatos apró trükkök, szükséges odafigyelések is csak a gyakorlatban sajátíthatók el, sajnos leginkább csak kisebb-nagyobb károk elszenvedésén keresztül. A motorolaj szintjének rendszeres figyelése, a biztonsági öv csatjának helyére igazítása az ajtó becsapása előtt, a kulcs bezárásának elkerülése, egy hátsó defekt időben, még a gumi teljes tönkretétele előtti felismerése; számos olyan apró mozzanat akad az autózásban, amelynek kezeléséhez csak idővel gyűlik össze a kellő gyakorlat, tapasztalat.

Ha valaki abban a szerencsés helyzetben van, hogy viszonylag szabadon választhat magának vagy másnak első autót, gondolja végig, mire lesz szükség az első években! A tipikus, még fiatalon jogsit szerző sofőr számára a kicsi, könnyen kezelhető, jól átlátható, egyszerű konstrukciójú, nem veszedelmesen erős, de a forgalomban való magabiztos részvételhez azért kellően fürge és mindenképpen minél biztonságosabb, kicsi, de nem nagyon pici kocsi a legpraktikusabb. A puszta teljesítményértéknél sokkal többet mutat a dinamikát illetően a tömeg-teljesítmény arány. Ökölszabály szerint, ha 11-12 kg-nál nem jut több egy lóerőre, a kocsi fürge résztvevője lesz a közlekedésnek.

Fontos a gyors, olcsó javíthatóság, a stabil alkatrészellátás is a kezdetben szinte törvényszerűen bekövetkező padkázások, kátyúba futások, netán kisebb koccanások, esetleg túl intenzív kuplung- és fékterhelések következményeinek gazdaságos elhárítására. A magas szintű passzív biztonság tekintetében a kiszemelt típus EuroNCAP-eredményeit érdemes megnézni vásárlás előtt. Ami az aktív biztonságot illeti, a kocsi lehetőleg annyira azért ne legyen olcsó vagy régi, hogy a legfontosabb vezetéstámogató, vezetéskönnyítő szolgáltatások, a blokkolásgátló, a menetstabilizáló elektronika és a szervokormány még ne legyen a felszereltség része. A kis, kezdőautónak ideális európai kocsik között ritka, de elfordul a hátsókerékhajtású konstrukció; ezek az autók határhelyzetben vagy csúszós úton komolyabb tudást igényelnek, mint a fronthajtású modellek.

A magyar gazdasági környezetben ideális kezdőautók az olcsón javítható, hazai gyártású, nem túl idős Suzukik. 2010-ben a Swift, 2013-ban az SX4 is öt csillagot szerzett az EuroNCAP-nél az akkori standardok szerint. Ezen a 10-12 éves időtávon belül a legtöbb európai kiskocsi (Fiesta, Clio, Corsa, Polo kategória) jól szerepelt a törésteszten és vezethetőség, aktív biztonság szempontjából is teljesen alkalmasak kezdőautónak. A menetstabilizáló elektronika viszont csak 2014 után vált az EU-ban eladott autók kötelező felszerelésévé, erre kiemelten érdemes figyelni az elsőautó-választásnál.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum