Ezeket a szempontokat vedd végig, mielőtt autót választasz!

autóvásárlás tippek szempontlista

Amikor egy laikus autóvásárlási tanácsot kér egy szakértőtől, a válasz a "Milyen kocsit vegyek?" kérdésre mindig egy viszontkérdés: "Mire kell?"

A legtöbb, az autózás iránt mélyebben nem érdeklődő használtautó-vásárló csupán egy dologgal van biztosan tisztában, mielőtt elkezdene válogatni a kínálatból: hogy mennyi pénze van kocsira. Ezen felül gyakran megjelenik még a szín és esetleg a preferált márka is az elsődleges igények között. Mi azt javasoljuk, hogy már a vásárlási folyamat kezdetén fusson végig mindenki az alábbi egyszerű kis szempontlistán is, hogy könnyebb legyen majd a döntés a konkrét ajánlatok, lehetőségek között.

Mennyit fog menni a kocsi egy évben? Városi vagy országúti, netán autópályás használat lesz a legjellemzőbb a használt autó új életében? Mennyire fontos a kényelem? Mennyire a fogyasztás? Ezek azok a kérdések, amikre érdemes tudni a választ, mielőtt nekilátunk a keresgélésnek.

A várható éves futásteljesítmény alapvető fontosságú ahhoz, hogy meg lehessen határozni, milyen idős, milyen sokat futott kocsik jöhetnek szóba egyáltalán. Ha évi tízezer kilométer se kerül majd bele az autóba, sokkal idősebb, többet futott eladó kocsik is érdekesek lehetnek, mintha előre láthatóan éveken át, napi rendszerességgel használjuk majd az autót, évi 25-30 ezer vagy még több kilométer megtételére; ilyenkor az újszerű állapot az elvárás.

A várható futásteljesítmény a célnak megfelelő technikát is meghatározza. A mindennapos nyúzást, gyakori indítást jobban, pontosabban alacsonyabb üzemeltetési költségekkel viselik el a szívó benzinmotoros vagy hibrid, akár elektromos autók. Ha viszont hétvégi kocsit akár jobbára garázsban (vagy utcán) álló, a mobilitás biztonságát, szabadságát bármikor garantáló, de várhatóan ritkán használt saját autót keresünk, a komplikált technika sem jelent komoly műszaki illetve anyagi kockázatot. Paradox módon a garanciaidőből már kifutott használt autóknál gyakran a nagy teljesítmény, a kényelmes, csendes, rezgésmentes járású hat- vagy még több hengeres motor a nagy fogyasztás, a kis étvágy mellé nagy erőt kínáló turbós technika a várható drágább javítások miatt pont a hobbijelleg, a kevés várható kilométer mellé racionális választás. Aki sokat akar autózni, de olcsón, sajnos anyagilag biztosan jobban jár egy gyengébb, rugalmatlanabb, de takarékos és megbízható szívómotoros kocsival.

Nagy várható futásteljesítményhez, különösen hosszú utakra, ha sokat akarunk autópályázni, nagy tempóval nagy távolságokat megtenni, a legtakarékosabb megoldás egy megkímélt, rendesen karbantartott turbódízel. Ha elsősorban városi autózásra kell a kocsi, a kis méret a praktikus, ha gyakran előfordulnak hosszú túrázások, nyaralások, a komfort és a csomagtér mérete lehet a meghatározó.

Akinek kiemelten fontos a kényelem, jól teszi, ha meghatározza, pontosan mit is jelent ez számára! A szabadidőautók magas üléspozícióját, a könnyű ki-beszállást? Az egyterűek tágas, világos belterét, az átjárhatóságot az ülések, akár üléssorok között? Egy klasszikus hosszútávfutó középkategóriás alacsony has- és tetőmagasságát, az ebből eredő csekély szélzajjal, a nagy tengelytáv által biztosított nyugodt rugózással? Esetleg az öt teljes értékű ülőhely meglétét a kocsiban, vagy a gyerekülések könnyű ki-berakosgatását, amit legjobban a kishaszonjármű-alapokra épült családi kocsik tolóajtajai biztosítanak? A presztízsjelleget, a fákat, bőröket, kiváló hangminőséget, amit leginkább a prémiummárkák autói képesek megadni?

Ha az a fontos, hogy minden megtett kilométer a lehető legolcsóbb legyen, a házi napelemes rendszerről töltött elektromos autó üzemanyagköltsége a legalacsonyabb. Ha ez hatótáv-gondok vagy saját napelemek hiánya miatt nem jöhet szóba, a mai üzemanyagárak mellett különösen érdemes körülnézni az LPG-üzemre is képes, autógázzal is üzemeltethető autók között is a használtpiacon.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum