Ha autó és november, akkor - téligumi!

téli gumi megfelelő tapadás útviszonyok

A klímaváltozás ugyan lassan mintha eltüntetné az életünkből a telet, de a meleg október ne csapjon be senkit! Legkésőbb az ősz végén érdemes ellenőrizni és biztosítani az autó hidegebb, csapadékosabb időben is megfelelő tapadását az úton.

A téli és a nyári gumiabroncs alapvetően eltérő jellegzetességei miatt még ma is az a legbiztonságosabb, ha nyáron a forró aszfalton sem kenődő, meleg időszakra tervezett nyári gumik, télen a csapadék, az olvadék elvezetését jobban biztosító, hidegben is lágy, a havon, jégen jobban, sokkal jobban tapadó téli gumi van az autón. Egyelőre a jogszabályi, műszaki előírások sem követik az évszakok átalakulását: a külföldi túrák előtt télen mindenképpen nézzünk utána, kötelező-e a téli gumi ott, ahova tartunk, még akkor is, ha az időjárás nem feltétlenül indokolja a hóra, jégre tervezett abroncsok meglétét!

A téli abroncsok oldalfalát jelzésekkel látják el a gyártók. Az M+S (Mud and Snow, sár és hó) jelzés ugyan önmagában is azt sejteti, hogy a gumi megfelel a téli közlekedésre, ennek ellenére vannak térségek, hatóságok, ahol ezeket az abroncsok még nem fogadják el téli guminak - ehhez ott kell lenni egy másik jelzésnek: a három hegycsúcsos-hópelyhes piktogramnak is!

A téli gumi csak akkor valódi téli gumi, ha a megfelelő jelölés mellett megvan rajta a legalább 4 milliméteres profilmélység is. A magyar jogszabályok ugyan csak egy 1,6 mm-es értéket nevesítenek (személyautóval ennél jobban lekopott gumiabronccsal már nem szabad közlekedni), de a gumigyártók egyöntetű álláspontja szerint az a bizonyos 4 mm kell ahhoz, hogy a téli abroncs hóban, latyakban azt a biztonságot nyújtsa, amit elvárhatunk tőle. Az ez alá kopott téli gumi nyáron még "elautózható", bár ilyenkor számítani kell arra, hogy a melegben a kopott téli gumi viselkedése megint csak nem lesz az igazi, a lágyabb gumi pedig még a fogyasztásban is okozhat észrevehető növekedést.

A négyévszakos gumiabroncsok elsősorban azoknak jelentenek jó megoldást a téli autózásra, akik viszonylag keveset autóznak, városban illetve sík vidéken élnek, közlekednek és nincs rajtuk olyan nyomás, hogy bármikor el kell tudni indulni az autóval, az időjárástól függetlenül. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján várhatóan nagyon kevés olyan napra számíthatunk, amelyen valódi téli útviszonyokkal, mély hóval, tükörjéggel kellene megküzdeni. Hiába bizonyítják azonban a korszerű négyévszakos gumik meggyőző teszteken is téli képességeiket, hosszú távon ezek sem mentesítenek az időszakos gumicsere szükségessége alól, hiszen ha 4 mm alá csökken a profilmélységük, ezek sem tekinthetők már valódi téli abroncsnak.

Az autózás átalakulása, az elektromos mobilitási tranzíció is hozott néhány újdonságot az évtizedek óta megszokott nyári gumis-téli gumis rendszerbe. A villanyautók jellemzően jóval nehezebbek, mint az azonos kategóriába tartozó belsőégésű motoros kocsik; egy nagyobb méretű, akár 300 kilométer valós hatótáv feletti elektromos autóban az akkumulátor tömege a fél tonnát is könnyen meghaladhatja! Végsebességük viszont jellemzően jóval alacsonyabb, mint a többi kocsié; a kisebb modellek számára akár már 130 alatt véget érhet a gyorsulás, a középkategóriás, nagyobb villanyautók jellemzően 145-160 km/h végsebességre képesek. 180 fölötti tempót is engedő elektromos autót már nagyon ritkán találunk. Villanyautóra való gumiabroncs vásárlásánál tehát különösen fontos megnézni a terhelhetőségi indexet, viszont megengedőbbnek lehet lenni a maximális sebességre utaló jelzéssel kapcsolatban.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum