Egy átlagos, 6-8 liter fogyasztású kompakt autó évi 20 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett nagyjából félmillió forint értékű olajszármazékot fog elégetni. És mennyire nem mindegy, hogy 6 vagy 8 liter-e az az érték százon! Ha 6 literrel számolunk, 360 forintos üzemanyagárral, 432 ezer, ha 8-cal, 576 ezer forint lesz ez az érték. A különbségből kijöhet egy átlagautónál akár egy komplett nagyszerviz is, szerencsés esetben akár vezérlés-felújítással és féktárcsa-cserékkel együtt.
Csak az a baj, hogy elég nehéz előre megtippelni, mennyit is fog fogyasztani ténylegesen az a bizonyos kiszemelt kocsi. A gyárak által megadott fogyasztási érték ugye eleve egy vicc. Az eladók által közölt értékre sem lehet sokat adni, hisz még ha az általuk mért, teljesen igazi adatot adnák meg a hirdetésben vagy az alku során (és már erre is igen kicsi az esély), akkor sem biztos, hogy nálunk, a mi használati szokásaink mellett is ugyanannyit enne a kocsi.
Az autós magazinok tesztjei, cikkei már egy fokkal hitelesebb, valós körülmények közt mért fogyasztásokat szoktak közölni. Viszont ezekben az értékekben is nagyon nagy lehet a szórás. Ha a kocsit használó újságíró történetesen ki se ment a belvárosból a teszt során, vagy épp ellenkezőleg: elautózott az autóval mondjuk a Genfi Autószalonra és vissza, végig autópályán, akkor az általa közzétett fogyasztási adat megint csak keveset jósol abból, mennyit is enne a kocsi olyan körülmények között, ahogy mi használnák. (Kivéve persze, ha történetesen épp budapesti pizzafutárok vagy Genfbe dolgozni járó gazdasági migránsok vagyunk.)
Szerencsére azért mégis vannak olyan információforrások, amelyek segítenek az előzetes tájékozódásban a kiszemelt modell hiteles fogyasztását illetően. Magyar nyelven ilyen a Népítélet, a Totalcar magazin autós felhasználói vélemény-adatbázisa. Itt hús-vér autósok valódi, saját, üzleti befolyásoktól mentes tapasztalataikat osztják meg autójukról – köztük a fogyasztási adatot is, általában a jellemző autózási szokások leírásával együtt. Ez azért már valami! De nem sok. A Népítélet egy-két nagyon kurrens modellt leszámítva elég kevés véleményt tartalmaz, ráadásul a kezdeti nagy nekibuzdulás után alábbhagyott a közönség aktivitása, már csak csordogálnak az új adatok a Totalcar rendszerébe. A frissebb modellekről sokszor egyáltalán nincs értékelhető információ.
Sokkal több autós tapasztalatait összegzi a kifejezetten fogyasztási adatokra specializálódott német Spritmonitor. A felhasználók által megadott fogyasztási értékeket itt szűkíthetjük az általunk kiszemelt évjáratra és teljesítmény-szintre is; a legkurrensebb modelleknél egészen hihetetlen mennyiségű fogyasztási adat átlaga pedig igen sokatmondó a nálunk várható valós üzemanyag-fogyasztást illetően. (3-as BMW-ből cikkünk írása idején 15754 autóról volt fent fogyasztási adat!) A nagyszámú mintában még a ritkább motorváltozatokat is jó eséllyel meg lehet találni és a legáltalánosabb benzines vagy dízel fogyasztási értékek mellett az LPG-s vagy CNG-s gázüzemű változatokról is találunk hitelesnek mondható tulajdonosi mérési adatokat.
A Spritmonitor alapszintű használatához még németül sem kell tudni, a legördülő listákkal a márka-modell-évjárat és motortípus könnyen kiválasztható. Ha pedig egy-egy konkrét autó adatainak hátterére vagyunk kíváncsiak, a rendszer kis ikonokkal mutatja meg a jellemző használat módját, az autópálya-város-vidék-aránytól és a vezető stílusától, bal lábának nehézségétől egészen odáig, hogy általában ki- vagy bekapcsolt klímával közlekedik a kocsi.