Milyen extra költségekkel számoljunk elektromos használt autó vásárlásánál?

autóvásárlás használt elektromos autó kiadások

Autóvásárlásnál mindig célszerű a rendelkezésre álló pénzügyi kerettel úgy gazdálkodni, hogy maradjon tartalék a műszaki állapot gyakran jellemző kisebb hiányosságainak kikezelésére, akár egy nagyobb, a típusra jellemző hiba kijavítására. A villanyautók vásárlásánál is érdemes felkészülni kisebb-nagyobb extra kiadásokra.

Az elektromos autó sok szempontból lényegesen egyszerűbb konstrukció a belsőégésű motorosnál. Nagyon sok kopó-fogyó, gondos karbantartást igénylő alkatrésztől szabadít meg minket az új technológia: nincs kuplung, nincs ékszíj, nincs sebességváltó, kipufogórendszer, katalizátor. Fékek ugyan vannak, de a regeneratív lassítások miatt sokkal lassabban kopnak, mint a hagyományos kocsikban. A klasszikus karbantartás, amit a jármű idősebb korában sajnos hajlamosak elhanyagolni, netán szándékosan megspórolni a gondatlan tulajdonosok, a villanyautóknál jellemzően csak egy éves felülvizsgálatból áll, az összes cserélhető-cserélendő folyadék pedig, aminek el lehet felejteni a cseréjét, az akku hűtőrendszere (ha van folyadékhűtés a kocsiban) és a fékfolyadék.

A legproblémásabb sötét ló egy villanyautónál a hajtóakkumulátor. A fedélzeti töltöttség-ellenőrző műszer vagy kijelző teljes töltöttségnél a legtöbb típusnál úgy-ahogy megmutatja, mennyire veszített kapacitásából az akku, de igazán pontos felméréshez egy teljes töltési-merítési ciklusra lenne szükség, szakértői ellenőrzés mellett. Ha vásárlás után derül ki, hogy az akkumulátor képességei már nem a régiek, van lehetőség feljavításra és természetesen cserére is, de ennek költsége összemérhető lehet az autó értékével.

Az elektromos motor meghibásodása, a csere igénye meglepően korán előjöhet némely típusoknál. Ez egy villanyautónál sem olcsó dolog, de az egyszerűbb, Európában elterjedt típusoknál szerencsére jóval olcsóbb és gyorsabb szervizművelet, mint egy belsőégésű motor komplett cseréje.

Gyakori, vásárlás után jelentkező probléma a használt villanyautóknál a "kis akku", a hagyományos elektromos fogyasztókat, világítást, infotainment rendszert kiszolgáló 12 voltos akkumulátor hibája. Ezt persze könnyű pótolni, de némelyik típusnál speciális méretű, típusú akkura lehet szükség, amelynek magas ára meglepetés lehet a normál, hétköznapi 12 voltos akkumulátorokhoz viszonyítva.

Az elektromos autók felszereltségéhez jellemzően két gyári töltőkábel tartozik: egy mindkét végén Type-2 csatlakozós vaskosabb vezeték a nyilvános utcai töltőkhöz és egy egyfázisú, hétköznapi dugvillás töltő normál konnektorról töltéshez. Használt autóknál előfordulhat, hogy hiányzik valamelyik a csomagtartóból. Érdemes tudni, hogy ez komoly alkutétel, mert egy ilyen kábel értéke százezer forintos nagyságrendű.

Az elektromos autók futóműalkatrészei, gumiabroncsai a nehéz akkumulátort cipelő kocsi nagyobb súlya miatt a hasonló méretű belsőégésű motoros autóknál nagyobb terhelésnek vannak kitéve. A gumik, a lengéscsillapítók elhasználódása gyorsabb lehet, a nagyobb súly miatt a gumiméret és a gumi ára is más, mint amire egy azonos méretű hagyományos kocsinál számítanánk.

Fontos arra is felkészülni, hogy az elektromos autó napi használata, otthoni töltése kényelmi és praktikus okokból akár komolyabb beruházást is igényelhet. Hogy az autó gyorsan, megbízhatóan és biztonságosan töltődjön, nem elég egy normál 230 voltos konnektor. Egy megfelelő, a kocsi energiafelvételi képességét kihasználó váltóáramú fali töltő, elterjedt nevén wallbox önmagában is több százezer forintos tétel, de a háztartás megnövekedett energiaigényének ellátásához szükséges hálózatbővítés, a nagy elektromos teljesítmény falitöltőig eljuttatásához esetleg szükséges biztonságos új kábelezés kiépítése további százezrekre rúgó extra költséget jelenthet, ha villanyautó áll a házhoz!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum