Ne csak jó legyen, szeressük is a használtan vett autót!

használt autó ellenőrzés extra tipp

Miket is szoktak javasolni a szakportálok, szaktanácsadók használtautó-vásárlás előtt? Próbáljuk feltárni a kocsi szerviz-előéletét, nézzük meg a futásteljesítményt, derítsük fel a korábbi sérüléseket. Tájékozódjunk a piaci átlagárról, kerüljük a túlárazott modelleket, keressük a titkos tippeket. Vizsgáljuk át a motort, váltót, futóművet, fékeket, a próbaúton keressük a fura zajokat, ellenőrizzük, minden működik-e.

És mi az, amiről nem szoktak beszélni? Arról, hogy egy autó megvásárlása nem csak racionális döntés, hanem érzelmi kérdés is. Szakmai berkekben köztudott, hogy a legfontosabb döntési faktor új autó megvásárlásánál nem a fogyasztás, a technika vagy a helykínálat, hanem az, hogy a kocsi egyszerűen mennyire tetszik a vevőnek, kívül is, belül is. A vásárlók nagy része nem azért megy be az adott modellt bemutató szalonba, mert korábban a szakirodalom meggyőzte, hogy az ő igényeinek leginkább megfelelő kocsit ott kapja meg, hanem mert ott az a gyönyörű vasdarab, ami KELL neki, mert annyira megkívánta, amikor meglátta a tévében, újságban vagy az utcán.

Amikor használt kocsit veszünk, más a helyzet. A műszaki állapot valóban sokkal fontosabbá válik, mint egy új kocsinál, hiszen garanciára a nagyon fiatal kocsikat leszámítva nem számíthatunk. (Pontosabban nem olyan mértékben, mint egy gyári garanciás új kocsinál, de azért van lehetőség arra is, hogy garanciával vegyünk használt autót - például a DEFEND Car Protect Kiterjesztett Garanciával). Viszont bármennyire is igaz, hogy használtautó-vásárláskor nem kocsit, hanem állapotot veszünk, azért nagyon is érdemes teret adni a döntésben az érzelmeknek és az érzelmeket befolyásoló paramétereknek is.

A végső döntés előtt érdemes felmérni, milyen színvonalat várhatunk el annyi pénzért, amennyit a vásárlásra szánunk. Még ha a legjobban bevált receptet követjük is és ismerőstől akarunk ismert előéletű kocsit venni, akkor is érdemes bemenni egy nagy használtautó-kereskedésbe és végignézni, körbejárni pár olyan autót, ami közel áll ahhoz, amit már esetleg kinéztünk. Sőt: érdemes be is ülni egy-két autóba és végiggondolni, mi az, amit nagyon szeretnénk abban a kocsiban, amit majd végül meg is veszünk és ami aztán valószínűleg éveken át mindennapi életterünk része lesz!

Puha vagy keményebb tömésű ülés, középre helyezett vagy a kormány mögé illesztett műszeregység, digitális vagy analóg főműszerek? Nagyon nem mindegy. Ahogy az utastér variálhatósága, a csomagtér bővíthetősége sem. Az egyes típusokban még kategóriákon belül sem egységesek ezek a megoldások, és jó, ha tisztába jövünk vele a végső döntés előtt, mi az, ami nekünk bejön. Van aztán egész csomó olyan kisebb-nagyobb szolgáltatás, ami a hétköznapokban fontosabb lehet talán még annál is, hogy benzinest vagy dízelt választottunk. Van-e lehajtható könyöklő a hátsó üléstámlában a kompakt autóknál, gyerekfigyelő kis tükör az egyterűeknél, panorámaszélvédő vagy üveg tetőablak, külön szellőző a hátsó ülések előtt, motoros csomagtérajtó-mozgatás? Milyen a gyári audiorendszer hangminősége? Milyen a kormány fogása (sima vagy durva felületű bőrözés, két-, három- vagy négyküllős a kormány)? Sokaknak az se mindegy, melyik oldalon van a tanksapka, hogy lesz kényelmes beállni a kútra tankolásnál. Ne sajnáljuk az időt rájönni, hogy mi is kell nekünk!

És van valami, amiben a használtautó-vásárlók nagy előnyt élveznek az új kocsit választókkal szemben: az extrafelszerelések ára. Egy új kocsinál könnyedén megdobhatja akár negyedével-harmadával is az alapárat, ha mindent szeretnénk beválogatni az autóba, amire, úgy gondoljuk, szükségünk van. A magasabb extraszint ára viszont az idők során valahogy elkopik. Egy 4-6-10 éves kocsinál már sokkal inkább a futásteljesítmény és az állapot határozza meg az árat, nem az hogy hány hangszóró van az ajtópanelekben vagy bőrözött-e az ülés. Ha ragaszkodnánk a magasabb extraszinthez, a GHIA, GLX, Exclusive és hasonló megjelölések jelentette komforthoz, egy használt autóban sokkal olcsóbban, sok esetben felár nélkül megkaphatjuk az alap-közeli modellekhez képest. Érdemes akár várni a vásárlással egy kicsit, míg a használtautó-keresőkben fel nem bukkan egy pont olyan példány, mint amire vágyunk – akár ugyanannyiért, mint amennyiért addig csak fapadosabb darabokat láttunk.

Vegyük át gondosan a döntés előtt, mi az, amitől boldogok leszünk a kocsiban, mihez ragaszkodunk. Az elsietett döntés a mindennapokat megkeserítő, évekig tartó bosszankodást hozhat, amit a bőséges kínálatnak köszönhetően akkor sem kell felvállalnunk, ha nem új, hanem használt kocsit vásárolunk.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum