Öreg autó kevés kilométerrel: hol lehet a csapda egy ilyen ajánlatban?

öreg autó kilométer futásteljesítmény állapot

A használt autók kilométer számlálójának visszatekerése, visszaállítása ma már nem olyan egyszerű, mint akár csak néhány évvel ezelőtt volt. Az autók életútjának egyre több pontján, szerviz látogatásnál, műszaki vizsgánál rögzítik hitelesen, visszakövethetően az óraállást. Egy idős, mégis szokatlanul keveset futott autó megvásárlásában ma már nem is a kilométer számláló adatának kétes valódisága a legnagyobb kockázat.

A hazai használtautópiaci kultúra egyik fontos alapköve, hogy a kisebb futásteljesítmény szükségszerűen jobb állapotot jelent. Pedig ez az állítás sokszor nem állja meg a helyét. Két fiatal kocsi közül persze szinte biztosan a kevesebbet futott autó a jobb választás, de ahogy telnek az évek, a kevés kilométer egyre kevésbé jelent egyértelműen nagyobb előnyt.

A rövid idő alatt sokat futott autók túlnyomó többségükben a technikát kímélő üzemben gyűjtik össze a kilométerek legnagyobb részét. Egy vidéki telephelyeket bejáró vagy rendszeres hosszú autópálya-utakra használt menedzserautó legtöbbször egyenletes tempó mellett, üzemmeleg motorral tesz meg nagy távolságokat. A szervizháttér stabil, a kocsi rendszeresen megkapja a szükséges ellenőrzéseket, karbantartásokat. Ilyen használat mellett akár százezer kilométerek kerülhetnek az órába érdemi elhasználódás nélkül; leszámítva persze a távolsággal arányosan kopó-fogyó alkatrészeket, a futóműelemeket, az üzemanyagellátó rendszer végelemeit, a szíjakat, de ezeknek az időszakos vizsgálata, cseréje a normál karbantartási terv része. A mindig meleg motor és a precíz karbantartás olyan előny egy autó életében, ami még a taxiként használt kocsikon is meglátszik, pontosabban nem látszik meg. A futásteljesítmény naplózását ilyen-olyan módszerekkel elkerülő, sok százezer kilométert futott taxik órájának állását könnyen, feltűnésmentesen állíthatják vissza felére-harmadára a kevéssé gátlásos eladók vagy kereskedők.

A sok év alatt keveset futott autókat más jellegű terhelések érik. A gyakori motorindítás, leállítás, a többnyire városi forgalomban begyűjtött kilométereken szinte folyamatos sebeségváltás, gyakori fékhasználat hosszú távon többszörös terhet rak olyan alkatrészekre, amelyek a hosszabb távú utakra használt kocsiknál jóval kevesebb nyúzásnak vannak kitéve. A hidegindítás a motort legjobban terhelő esemény egy-egy autó életében. Az olaj kenőképessége hidegen még nem teljes, ráadásul az indítás után másodpercekbe telik, mire a kenést igénylő felületekről lecsorgott olaj újra eljut mindenhová. Az indítást követő percekben a páralecsapódás is jelentős a korrózióra érzékeny belső felületeken. Az évek múltával sokkal fontosabbá válik a motor belső alkatrészeinek kopását illetően, hogy hányszor és mennyi ideig kellett hideg olajjal, üzemi hőmérséklet alatt működnie, nagy motorterheléseket hidegen elviselnie, mint hogy hány eseménytelen, stabil hőfokon teljesített sztrádakilométer került a szerkezetbe.

Nem csak a motor terhelődik időarányosan jobban a gyakori rövid utakkal, mint a ritkább, de hosszú túrákkal. A zárak, kilincsek, zsanérok, az üléskárpit és szivacs ki-beszállásnak leginkább kitett felületei erősebben használódnak el, a kezelőszervek, kapcsolók is több matatásnak vannak kitéve. A keveset futott autónál idővel a rendszeres karbantartás is elmaradozhat. Az évente csak pár ezer kilométert futott kocsinál nem kilométerhez, hanem időhöz kötötten kellene megejteni az olajcseréket; a motorolaj nem csak a használatban, de az állásban is öregszik. Garanciaidő alatt erre még talán ügyel is a tulajdonos, de a jótállási időszakból kifutva az előírt éves revíziók már könnyen elmaradhatnak, elfelejtődhetnek.

Nem kizárt, hogy sikerül találni gondosan ápolt, szeretett keveset futott kedvencet az eladó kocsik között, de a magas kor és a kis futásteljesítmény metszete egyáltalán nem biztos, hogy főnyereményt jelent a használt autók piacán!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum