Plug-in hibrid, használtan, legolcsóbban: Ampera vagy Prius?

használt autó hybrid plug-in PHEV Prius Ampera hasznos

Magyarországon, ahol jellemző az egyautós háztartás-modell, ahol 14 év felé közelít a személyautók átlagéletkora, csak kevesek számára racionális döntés egy drága és korlátozottan használható elektromos autó megvásárlása. Ugyanakkor sokakban munkál a vágy, hogy kisebb környezetterheléssel, kis fogyasztással autózhassanak és akár a zöld rendszám előnyeit is élvezhessék. (A gondtalan budapesti és nagyvárosi parkolás lehetősége hatalmas szabadságélményt jelent.)

A kézenfekvő megoldás a használt, konnektorról is tölthető akkumulátoros hibridautó (plug-in hibrid vagy PHEV). Ezek a kocsik pár tucat kilométert képesek megtenni tisztán elektromos üzemben egy feltöltés után, ha pedig lemerül az akku, benzines (egy ritka kivétel esetében dízel) üzemre váltanak és haladhatnak tovább. A magyar szabályozás szerint ezek a kocsik is jogosultak a zöld rendszámra, tehát érvényes rájuk az összes adózási és forgalmi könnyítés.

A hazai forgalomban, különösen a budapesti utcákon láthatóan nagyon meg is ugrott két (pontosabban három) modell példányszáma az utóbbi időben. Az Opel Ampera (valamint Chevrolet-emblémás klónja, a Volt) és a harmadik generációs Toyota Prius már négymillió forint körüli ártól elérhető, 200-250 ezer kilométer körüli futásteljesítménnyel, 5-6 éves ártól.

(A Magyarországra kerülő példányok nagy része Hollandiából érkezik, ahol az állami szabályozás különösen kedvezővé tette a konnektoros hibridek lízingelését egy időben, és a 4-5 év után „kiforgatott”, jól karbantartott, jellemzően megkímélt példányokat boldogan vásárolták és vásárolják fel hazai használtautó-kereskedők vagy akár magánszemélyek. Mivel a holland forrás a szabályozás változása miatt elapadóban van, ezek az autók meglepően jól tartják az árukat, nem ritka, hogy a magyar vevő úgy tud beleülni egy négyéves import Amperába vagy plug-in Priusba, hogy mondjuk három év használat és 60 ezer kilométer leautózása után az autója többet ér a hazai használtpiacon, mint amennyiért vette!)

No de kinek jobb az Ampera és ki jár jobban egy Priusszal? Vegyük sorra a két kocsi közti különbségeket!

A felhasználói tapasztalatok szerint mindkét modell tartós, megbízható autó, minimális karbantartási igénnyel. A Toyotára mégis kevesebben panaszkodnak. Az Amperának van egy-két csekély jelentőségű típushibája, például érzékeny a 12 voltos kis akkumulátor elhasználódására és az elektromos kormányzár szokta megmakacsolni magát néha, de ennél komolyabb probléma, hogy hallottunk már 2-300 ezer kilométer után benzinmotor-cserére szoruló példányokról is.

Ugyanakkor az Ampera sokkal dinamikusabb, sportosabb, élvezetesebben vezethető autó, mint a nagy terhelésnél felbőgő motorú, élettelen mozgású Prius. Viszont szűkebb is: eleve csak négyszemélyes és csomagtere is jóval kisebb, mint a Toyotáé. (Opel: 310 liter, Toyota: 443 liter.)

A legfontosabb különbség mégis az elektromos rendszerek között van. Az Ampera akkumulátorának kapacitása 16 kWh, míg a Priusé csak 4,4. Így az Opel a tapasztalatok szerint 40-50 km-t simán el tud menni egy feltöltéssel, de városban autózva a gyárilag megadott 80 km is elérhető, míg a Toyota inkább csak 15-20 kilométert képes villanyautóként gurulni (azt is csak korlátozott, legfeljebb 110 km/h sebességgel), utána mindenképpen indul a benzinmotor. Elektromos üzemben mindkét autó használata a szokásos villanyautós költséggel kalkulálható: fogyasztásuk 15-20 kWh, lakossági áron kb. 7-800 forint száz kilométerenként. Ha pedig az autó lemerítette az akkumulátort, benzines üzemmódban az Ampera 6-8, a Toyota 4,5-5,5 literes fogyasztást produkál száz kilométerenként, átlagosan tehát 2800 illetve 2000 forintos költséget jelent 100 kilométer. Vagyis: aki naponta jellemzően nem mozog többet 40 (vagy napközbeni töltéssel 2x40) kilométernél és ritkán indul hosszabb útra, hosszú távon jobban jár az Opellel. Aki viszont gyakran megy messzire, az autópályán és lemerült akkuval városban benzines üzemmódban jóval takarékosabb Toyotával költ majd kevesebbet üzemanyagra.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum