Több autót vettek, kevesebbet importáltak tavaly a magyarok

használt autó új autó autópiac import trend

Továbbra is a Volkswagen, az Opel és a Ford a legnépszerűbb márkák a használtpiacon, viszont kevesebbet hoznak be belőlük kintről, többet vesznek meg itthon a vásárlók.

2019-ben tovább folytatódott az újautó-piaci boom. A Datahouse adatai szerint 15,6%-kal több autó kelt el, mint az előző évben, szám szerint 157.906 darab. (Ennek persze jelentős része, szakértői vélemények szerint kb. 25-30 ezer autó nem a hazai autóparkot gazdagítja, hanem a sok EU-tagállamhoz képest alacsony hazai árszínvonalat kihasználó kereskedők tevékenysége során úgynevezett reexport során más európai piacokra kerül.) A használt autók piaca szintén bővült, 6,1%-kal több, összesen 810.920 adás-vétel történt az országban. Csökkent viszont a külföldről behozott használt autók száma, méghozzá oly mértékben, hogy hét éve tavaly először több fogyott az új autókból, mint amennyi használt autót hoztunk be az országba.

A külföldről hozott autók tömeges beáramlása 2012-ben kezdődött; ekkor enyhítette jelentősen a kormány a használtautó-import szabályait. A 2009-es 15.500-as mélyponthoz képest még ebben az évben több mint háromszorosára bővült a használtautó-import, 2018-ra már több mint 158 ezresre dagadt ez a szám. Az országba özönlő olcsó használt kocsik erős negatív hatást gyakoroltak a hazai autópark átlagéletkorára, amely 2018-ra elérte a 14,2 évet! A tavalyi év viszont trendfordulónak tűnik, az előző évinél másfél százalékkal kevesebb, 156.475 darab használt autót hoztak be a magyarok más országokból, tehát ha kis mértékben is, de végre nominálisan megelőzte az új, korszerű személyautók értékesítése az idősebb kocsik behozatalát.

Milyen autókat veszünk?

Az autóbehozatal vezető hármasa továbbra is a Volkswagen, az Opel és a Ford, viszont jelentős változás történt a modellválasztásban. Már nem a középkategóriás modellek a legkedveltebbek, a kis és a kompakt autók felé fordultak a vásárlók.

Autóbehozatal márkánként (Forrás: DATAHOUSE Kft.)

Márka 2019-es import
1. Volkswagen 18 444
2. Opel 16 040
3. Ford 14 511
4. Audi 9 981
5. Toyota 9 636
6. BMW 9 244
7. Mercedes-Benz 9 202
8. Hyundai 6 223
9. Renault 5 520
10. Honda 5 458
11. Mazda 5 429
12. Kia 4 784
13. Peugeot 4 678
14. Fiat 4 003
15. Citroen 3 941
16. Skoda 3 771
17. Mitsubishi 3 238
18. Nissan 3 162
19. Volvo 3 093
20. SEAT 2 348
A modellválasztást látványosan befolyásolta a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezménye. A hét üléssel is kapható típusok hátrébb szorultak a listában, hiszen, ahogy korábban mi is írtuk, a hétüléses kocsikra igénybe vehető 2,5 milliós támogatás sok család előtt nyitotta meg új autó vásárlásának lehetőségét használt helyett. Kevésbé érthető, hogy a korábban oly népszerű 3-as BMW iránti kereslet miért esett vissza nagy mértékben. A koreai márkák viszont tarolnak kompakt modelljeikkel: a Hyundai i30 és a Kia Ceed iránti kereslet egyaránt kb. 25%-kal nőtt tavalyelőtthöz képest.
Helyezés 2019-ben Modell 2019-es import Változás 2018-hoz képest %
1. Opel Astra 5305 -10,6%
2. Ford Focus 5194 -7,3%
3. Volkswagen Golf 5008 -8,9%
4. Volkswagen Passat 4793 -6,5%
5. Audi A4 3696 0,4%
6. BMW 3-as sorozat 3491 -18,1%
7. Opel Corsa 2825 1,2%
8. Opel Meriva 2787 7,3%
9. Hyundai i30 2531 25,0%
10. Kia cee’d 2313 23,9%
11. Audi A6 2119 0,8%
12. Ford Fiesta 2093 7,0%
13. Opel Zafira 2082 -45,1%
14. Audi A3 1948 -0,6%
15. Volkswagen Polo 1932 -7,4%
16. Skoda Octavia 1906 14,2%
17. Honda Jazz 1904 -5,6%
18. Mercedes-Benz C-osztály 1901 -2,6%
19. Honda Civic 1834 -4,3%
20. Mercedes-Benz E-osztály 1730 -5,0%
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum